Yuhůův weblog o webu

ve středu 23. srpna 2006

Rady provozovatelům: pohodlí autora

Učiňte všechna možná opatření, aby byla tvorba webu pro autora jeho obsahu pohodlná, protože jenom tak je šance, že pro něj tvorba webu bude zábavou a ne odpornou prací.

Čtete druhý díl seriálu Rady provozovatelům webů. V minulém díle jsem doporučoval, aby se web nemusel udržovat. Dnes je moje rada pouhou parafrází téhož principu. Pokud je třeba web přeci jen udržovat, musí to být snadné. Už minule v komentářích zaznělo, že ne každý web se dá udělat bez aktuálního obsahu, záleží na typu webu. Jsou weby statické, ale jsou i článkové a funkční, které něco dělají. Ve všech případech ale musí jít aktualizovat snadno, jinak skončí.

Obsah znamená práci

V dnes módní optimalizaci pro vyhledávače platí pravidlo, že obsah je král. Čím víc pracuji s různými stránkami, tím víc si všímám, že obsah není král jenom při optimalizaci, ale obecně. Člověk si na cizích webech všimne většinou toho, co nefunguje: neplatné odkazy, nejasně popsané formuláře, nedostatek informací, nesrozumitelné věty. Zatímco v minulosti stačilo k dobrému umístění na žebříčcích popularity prosté technické řešení problému, které "aspoň nějak fungovalo", dnes je potřeba uživateli předložit web informačně bohatý a srozumitelný.

K tomu všemu je potřeba práce. Tvorba textů, přepisování textů, tvorba nových stránek, odkazování, sběr informací, testování, psaní nápovědy. Někdy tuto práci dělá textař, někdy ředitel, někdy webdesignér, někdy holka pro všechno (tedy projekťák), ale je to práce. Práci nedělá nikdo extra rád a každého unavuje. Existují výjimky, kterým se budu věnovat v dalších dílech, kdy taková práce někoho baví, ale jsou to opravdu výjimky. A když už někdo skousne zuby a do práce se pustí, musí mu řešení webu vyjít vstříc. To platí pro velký tým i pro web, o který se stará jediný člověk.

Z bláta do louže

Teď už jsem dost blízko problematice redakčních systémů a značkovacích jazyků. Jestliže se web se zvoleným systémem a jazykem upravuje snadno nebo aspoň srozumitelně, tak se to dá vydržet. Když se ale kvůli každé změně musí pokaždé trávit hodina studiem, jak ty stránky vlastně fungují, je to špatně. Nebo přepisovat dvacet souborů a pak se modlit, aby to fungovalo. V takovém případě rozvoj a údržba webu nikoho nebaví a jde to časem do kopru. Takový stav poznáte podle toho, že odpovědná osoba nedokáže stanovit termín požadované změny (protože tuší, že se změna raději provádět nebude), že práci na stránkách sami odkládáte nebo že se mezi programátory systému stává populárním heslo "celé přepsat".

Redesign stylem "celé přepsat" většinou není blbý nápad. Pokud ale povede jen k tomu, že věci opět nepůjdou snadno aktualizovat, skončí to časem zase jenom dalším zákysem. Možná čekáte radu, jak to tedy dělat. Takovou obecnou radu ale nemám, protože záleží na spoustě věcí. Prostě jenom myslete na to, aby web šel snadno a pohodlně aktualizovat. Pak je totiž šance, že to autora obsahu začne bavit dělat. A jenom tak může vzniknout onen "královský obsah". Pokračování o motivaci bude příště.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský známý jako Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.