Yuhůův weblog o webu

v pondělí 11. září 2006

Změny v AdFox

Reklamní program AdFox provozovaný Netcentrem (Centrum.cz) snížil minimální cenu za proklik na dvě koruny a zavádí další menší změny. Uvádí to na své stránce aktualit.

Inzeráty AdFoxu se mají vrátit do výsledků vyhledávání na Centrum.cz. Donedávna jsem inzeráty vídal pouze jako kontextovou reklamu. Nyní vidím inzeráty AdFoxu na spodní pozici vyhledávání, podobně jako je má třeba na Seznamu Sklik. Na proklamované horní pozici inzeráty AdFoxu zatím nejsou. V tiskovce k těmto změnám (k nalezení třeba na Lupě) vysvětluje Karol Veleba snížení ceny takto:

Snížit cenu si můžeme dovolit proto, že povědomí o systému adFOX je už velmi vysoké a klienti využívají možnost objednávání kampaně on-line. Díky tomu máme při prodeji služeb adFOX nižší náklady na celou naší obchodní síť, která má zhruba 200 obchodníků.

Tolik fakta. Nyní moje úvahy

Pokud si pamatuji dobře, hlavním argumentem pro někdejší minimální cenu 5 Kč za proklik bylo to, že když mají partneři dostat dvacet procent, tak aby to byla aspoň koruna. Zbytek padne na provize obchodní sítě a na zisk. Snížení minimální ceny tedy podle uvedené citace znamená, že nyní už na obchodní síť nemusí padnout tak velký podíl.

Minimální cena není nejdůležitějším faktorem reklamních systémů placených za proklik (PPC). Důležitějším faktorem je cílení na vyhledávání a mohutnost zásahu uživatelů. Je-li ale minimální cena nastavena vysoko, může být blokujícím faktorem, protože se vysoká cena vyplácí pouze v několika málo oborech a u několika málo slov. V minulosti byla tedy minimální cena 5 Kč největším problémem AdFoxu. I dvě koruny je ale hodně vysoká cena -- více než desetinásobná oproti Skliku (minimální cena za proklik v Skliku je bez DPH 16,80 haléřů) a přibližně desetkrát větší, než má AdWords (1 americký cent).

Asi o mě víte, že vedu projekt Skliku na Seznamu, a tak pochopím, pokud mě dále nebudete brát vážně. Podle mého názoru desetinásobnou minimální cenou AdFox stále blokuje výhodnou reklamu spoustě inzerentů. Předpokládám, že trend snižování minimální ceny bude v AdFoxu časem pokračovat, protože je zřejmé, že vysokým limitem AdFox sám sebe okrádá o příjem z lacinějších slov. AdFox má také relativně malý reklamní zásah -- podle tiskové zprávy zobrazil za jedenáct měsíců 250 miliónů reklam. To vypadá jako hausnumero, ale zas tak velké číslo to není. Proto za nejdůležitější změnu považuji proklamovaný trend dostat AdFox více do vyhledávání, zatímco dosud cílil více na kontextovou reklamu v partnerské síti. Domnívám se, že zde působí tlak inzernetů, kteří vědí, že návštěvník přicházející z vyhledávání je mnohem cennější než návštěvníci z kontextové reklamy (když mám občas možnost vidět skutečné konverzní statistiky, je konverzní poměr z vyhledávání průměrně asi tak pětkrát vyšší než z kontextu). Druhou motivací je získat z hledání větší než dosavadní počet zobrazení na atraktivních pozicích, aby se inzerentům vůbec vyplácelo trávit čas zakládáním kampaní. Jako další plus vyhledávání může působit lepší měření míry prokliku -- míra prokliku z kontextových zobrazení má velmi kolísavé hodnoty a v praxi téměř o ničem nevypovídá (jeden partner si dá inzeráty dolů, druhý nahoru ... znáte to).

Osobně všechny změny AdFoxu velmi vítám, jdou správným směrem. Hodně v českých zemích pomohou propagaci spravedlivé reklamy placené za její přínos.

Související informace na tomto blogu z doby po spuštění AdFoxu: První dojmy z AdFox, Rozhovor o AdFoxu

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.