Yuhůův weblog o webu

4. 10. 2007

Tiché spuštění

Silent launch neboli tiché spuštění je krásná marketingová metoda na uvádnění nových webových projektů a vylepšení. Spočívá v tom, že marketingové oddělení o novince veřejně vůbec nic neřekne, pouze si pečlivě připraví odpovědi na případné dotazy. Tiché spuštění není srabárna, je to legitimní marketingový postup.

Opakem tichého spouštění je veřejné spouštění. Chvástavá tisková zpráva, ohňostroje a tak. Jaké jsou nevýhody veřejného spouštění:

To jsou tedy všechno argumenty pro tiché, neveřejné spuštění. Příkladem tichého spuštění důležité novinky bylo Googlí skloňování českých slov ve vyhledávání letos na jaře. Nevydali o tom dlouho veřejně ani řádku, přitom je to oboru vyhledávání událost roku. Logika obliby novinky je následující:

Jsou případy, kdy tiché spuštění není vhodné:

Zkušený webový marketér by měl být schopen poznat, kdy o věci veřejně informovat a kdy ne. Jenom amatéři všechno dělají přes jeden mustr. Další věcí jsou beta verze. Beta verze je věc vývoje a používat ji jako marketingový nástroj je dvousečné. Beta verze veřejnosti v podstatě řekne: s touto věcí ještě sami nejsme spokojeni. To je OK, pokud je to pravda. Naopak používat betu jako prostředí pro laciné uživatelské testování ze strany veřejnosti je sice zajímavý nápad, ale efekt je malý, protože uživatelé vývojových verzí jsou velmi výstřední vzorek. Skuteční uživatelé si začnou stěžovat až po ostrém spuštění.

Jejda, to je nakousnutých témat! Příště si probereme, moji milí čtenáři, ještě tu smradlavost sebechvály. Mám bohaté zkušenosti. A mám taky příhody s mediálkami. Připomeňte mi to. Ale dnes už, Yuhů, hajdy do hajan!

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.