ve čtvrtek 4. října 2007
Tiché spuštění
Silent launch neboli tiché spuštění je krásná marketingová metoda na uvádnění nových webových projektů a vylepšení. Spočívá v tom, že marketingové oddělení o novince veřejně vůbec nic neřekne, pouze si pečlivě připraví odpovědi na případné dotazy. Tiché spuštění není srabárna, je to legitimní marketingový postup.
Opakem tichého spouštění je veřejné spouštění. Chvástavá tisková zpráva, ohňostroje a tak. Jaké jsou nevýhody veřejného spouštění:
- Ať už je to, co říkáte, pravda nebo lež, vyznívá to ve váš prospěch. Jenomže samochvála smrdí. Pravda, tiskové zprávy se předhazují novinářům, kteří je přežvýkají v články jakoby objektivní, to ale nic nemění na faktu, že samochvála smrdí. Pokud svůj nově spouštěný projekt vychvalujete do nebes, smrdíte.
- Webové projekty jsou ve chvílích spouštění nedodělané. Nedodělanost není nějaká jejich nemoc, je to jejich přirozený rys. Jestliže přinutíte uživatele, aby se na vaši práci podívali ve chvíli, kdy je ještě nevychytaná, můžete jich spoustu odradit navždy.
- Můžete se připravit o popularitu ze strany pátrajících bloggerů. Takový amatérský žurnalista je štěstím bez sebe, pokud o něčem může napsat jako první, druhý, třetí, čtvrtý nebo i eN-tý, hlavně pokud o tom napíše dřív než vyjde oficiální informace. Naopak poté, co autor nové věci vydá officiální zprávu, už je nezávislé blogování pruda, protože když o tom pak blogger blogne pozitivně, tak to vypadá, že někomu dělá reklamu.
To jsou tedy všechno argumenty pro tiché, neveřejné spuštění. Příkladem tichého spuštění důležité novinky bylo Googlí skloňování českých slov ve vyhledávání letos na jaře. Nevydali o tom dlouho veřejně ani řádku, přitom je to oboru vyhledávání událost roku. Logika obliby novinky je následující:
- Pokud je produkt dobrý, získá si oblibu sám o sobě. Budoucí obliba je úměrná počáteční tichosti, protože uživatelé mají pocit, že využívají vzácnou informaci (mají pravdu).
-
Pokud je produkt špatný, aspoň z toho není ostuda. Ostuda u nepovedeného projektu je přímo úměrná počátečnímu humbuku, protože vzácnou informací je zde naopak uživatelovo zklamání. Vzácné informace mají lidé ve zvyku šířit do svého okolí (tak funguje šeptanda).
Jsou případy, kdy tiché spuštění není vhodné:
- Projekty, u kterých je rychle potřeba nadkritické množství uživatelů, typicky komunitní servery. Ze serverů s podkritickým množstvím uživatelů lidé odcházejí, protože je tam mrtvo.
- Případy, kdy má firma mizernou vnitřní komunikaci. Tiskové zprávy a firemní blogy je pak dobré cílit na vlastní zaměstnance, protože když už nečtou maily a oběžníky, možná si přečtou vlastní tiskovku nebo firemní blog, aby měli o produktech aspoň stejné informace jako veřejnost. Veřejné informování v takových případech nelze odkládat, protože mezitím v odděleních vznikají fámy.
- Projekty, které budou živené bannerovou reklamou od mediálek. Mediálky jsou takové ty firmy, co mají na vstupu deset miliónů z marketingového rozpočtu jiné velké firmy a na výstupu dvě excelové tabulky. Existuje určité malé riziko, že ty tabulky bude někdo číst (v extrémním případě i kontrolovat). V takové krizové situaci je vždycky lepší, když jsou ve sloupečku A názvy webů a časopisů, které jsou aspoň trochu známé. Na to jsou dobré ty uváděcí tiskovky a ohňostroje.
Zkušený webový marketér by měl být schopen poznat, kdy o věci veřejně informovat a kdy ne. Jenom amatéři všechno dělají přes jeden mustr. Další věcí jsou beta verze. Beta verze je věc vývoje a používat ji jako marketingový nástroj je dvousečné. Beta verze veřejnosti v podstatě řekne: s touto věcí ještě sami nejsme spokojeni. To je OK, pokud je to pravda. Naopak používat betu jako prostředí pro laciné uživatelské testování ze strany veřejnosti je sice zajímavý nápad, ale efekt je malý, protože uživatelé vývojových verzí jsou velmi výstřední vzorek. Skuteční uživatelé si začnou stěžovat až po ostrém spuštění.
Jejda, to je nakousnutých témat! Příště si probereme, moji milí čtenáři, ještě tu smradlavost sebechvály. Mám bohaté zkušenosti. A mám taky příhody s mediálkami. Připomeňte mi to. Ale dnes už, Yuhů, hajdy do hajan!
trvalý odkaz
Fulltext: co je index a co je databáze, přesměrování
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu. Adresa: weblog.jakpsatweb.cz