Yuhůův weblog o webu

13. 6. 2009

Šamanizace a tabuizace

Dnes jsme s Marwinem zjistili, že existují dva různé důvody, proč korporátní jazyk není úplně srozumitelný. Nazvali jsme si je po svém:

Šamanizace je způsob, jak jednoduchou věc popsat složitě. Případně jak jednoduchý úkol provést komplikovaně. Důvodem šamanského jazyka je, aby příjemce informace dostal pocit, že sám tématu nerozumí (vůbec), kdežto šaman mu rozumí (asi hodně). Cílem šamanského úkonu je, aby si okolí nevšimlo, která část procesu je ta důležitá a které části jsou navíc. Vznikne rituál, který je okolím považován za obtížný a je špatně reprodukovatelný, protože se musí přijít na to, které části jsou zbytečné. Účetnictví je takový dobrý příklad.

Tabuizace je jazykový jev probíhající od pradávna. Medvěd se nesmí nazvat svým skutečným jménem, aby nepřišel. Prdel se nesmí nazvat prdelí. Když spadne disk a je na šrot, tak se nesmí říct, že spadnul disk, protože zákazník by se polekal. Místo toho se říká infractructure issue, protože výměna disku je trivka. Nebo že problém není problém, ale výzva, to už jste, moji milí čtenáři, taky už určitě někde slyšeli. Důvodem tabuizace je nepolekat příjemce zprávy.

Píšu to sem, protože se korporátní jazyk přenáší na korporátní weby včetně šamanizace a tabuizace.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.