Yuhůův weblog o webu

ve středu 27. října 2004

Proč české portály nestojí o PPC reklamu

Protože by na ní krátkodobě prodělaly.

PPC znamená Pay Per Click, tedy "platba za proklik". PPC reklamní systémy jsou ve vyspělém zahraničí velmi populární, protože inzerentům umožňují dost přesně reklamní kampaň sledovat a platit za konkrétní výsledky (příchod potenciálních zákazníků), nikoli za leštěné prdy. Mezi přední PPC programy patří Google AdWords nebo Overture na Yahoo.

Martin Kopta napsal pro Lupu výborný článek České portály nestojí o peníze z PPC. Podivuje se v něm nad tím, že Seznam, Centrum ani Atlas neprovozují reklamu placenou za proklik. Na českých portálech si sice lze koupit placený odkaz na určité klíčové slovo, ale platí se paušálně, přičemž zajímavá slova jsou vyprodaná a nezajímavá slova jsou nesmyslně drahá. Minimální cena za placený odkaz na jedno klíčové slovo je několik tisíc korun měsíčně a platí se na několik měsíců dopředu.

Srovnání cen

Přivedení uživatele na stránku z Google AdWords stojí korunu padesát, na konkurenční slova poněkud více. Pokud bych ovšem chtěl spočítat cenu za proklik ze Seznamu, Centra nebo Atlasu, jsem na velmi vratké půdě, protože se to tam na prokliky prostě nepočítá. Pro velmi hledaná slova se lze na Seznamu v praxi dostat k cenám za proklik v řádu korun. Všechna taková slova jsou prakticky vyprodaná (paradoxně platí, že čím zajímavější slovo, tím za proklik lacinější). Reálněji to ale vychází spíše na desítky korun za proklik. Na Atlasu nebo na Centru přitom vychází cena za jeden proklik běžného slova třeba i ve stokorunách. Umístění odkazu tam totiž stojí téměř stejné paušální peníze jako na Seznamu, ale vyhledávání tam používá mnohem méně lidí.

Srovnání návštěvnosti

Poměr Seznam : Centrum : Atlas se co do počtu hledání počítá asi jako 10 : 2 : 1. Pokud tedy zaplatím Atlasu podobné peníze za umístění placeného odkazu, tak získávám desetkrát méně prokliků (uživatelů, návštěvníků). V širší veřejnosti je sousloví Atlas Centrum Seznam chápáno jako rovnocenná trojka. Což ale zdaleka není.

Teď zjednodušuji, ale snad je jasné, co chci říci -- kdyby Atlas nebo Centrum přešli na platbu za proklik, tak můžou zavřít krám. Prokliků by totiž měli málo a vyšlo by najevo, jak moc na Seznam ztrácejí. Centrum ani Atlas PPC dobrovolně nezavedou.

Konkrétně Centrum má obchodní politiku extrémně podobnou Seznamu, protože firma InternetTrading, která v roce 2002 spolupracovala se Seznamem, přešla pak do Centra. Nasadili tam skoro stejné produkty a stejné ceny. Ne že by to dělali špatně, ale nikoho netrápilo, že je tam podstatně méně hledání. Koneckonců jde o to, co je zákazník ochoten zaplatit, o nic jiného.

Na tahu je Seznam

Takže proč na PPC nepřejde Seznam? Těžko říci, ale myslím, že by na tom v současnosti prodělal i on. A trh na to není zralý. Obchodní model všech tří velkých portálů stojí na placených zápisech do katalogu. (Negarantovaný zápis do katalogu Seznamu je sice zdarma, ale obchodní zástupce vám to samovolně neřekne.)

Dnes už i drobní podnikatelé z logů nebo z Toplistu vědí, že nejdůležitější je mít zápis v Seznamu. Chápou Seznam jako Zlaté stránky, prostě reklamní prostor. Konkrétní úspěšnost toho kterého katalogového zápisu je ale náhodná a hodně proměnlivá (dost záleží na popisku). Dokud se drobní a střední podnikatelé nezačnou ptát "co konkrétně mi tato věc přinese?" a dokud si neuvědomí, že lidé neprocházejí katalog, ale z 75% používají prohledávání, tak se trh nikam nepohne a Seznam nebude nucen svou politiku placených odkazů změnit.

Inspirace z východu

Zbývá tedy otázka, proč některý z trojky portálů nezaimplementuje třeba odkazy z eTargetu (původně slovenský systém). Protože na to nemá místo. Odkazy z Etargetu jsou moc dlouhé, takže se nevejdou do pravého sloupku (narozdíl třeba od odkazů z AdWords, které se tam vejdou). Jediné využití odkazů eTargetu je tedy před hlavní výsledek hledání. To se hodí malým rádoby-portálům, které nemají velké obchodní oddělení. Jenomže kdyby třeba Atlas zaimplementoval eTarget, tak jeho obchodníci neměli co prodávat, protože by obsazením horní pozice ztratili nejzajímavější artikl. Mohli by se propustit, ale kapři si rybník sami nevypustí (samozřejmě zlehčuju).

V české kotlině tak marketing pomocí placených odkazů zůstává doménou velkých firem, které normálně investují i do jiných forem reklamy a pár tisícovek pro vyhledávače jim přijde jako extrémně výhodný doplněk (v porovnání s jinými formami zcela správně). Malé a střední firmy jsou v SEM odkázané na Google AdWords, které ale zasahuje jen malou část potenciálních zákazníků.

(Poznámka o subjektivitě: Yuhů je bývalý zaměstnanec Seznamu a v současnosti se podílí na Google AdWords.) Mezititulky dopsány 29. 10.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Simulace position: fixed v Exploreru 6

Když u body a html zadáte overflow: auto, potom se v Exploreru 6 ve standardním módu chová deklarace relativní pozice jako pozice fixní. Je to bug. Dal by se využívat při návrhu designů s menu na fixní pozici. Pár hacků a je to.

Myšlenka se simulací fixní pozice v Exploreru pomocí overflow nastavené správným oddílům se stoprocentní šířkou je stará asi tři roky. Dobře ji třeba popsal Pixy v článku Náhrada chybějící podpory position:fixed. Použitý postup se ale nedá použít vždy, protože klade poněkud silné požadavky na kód celé stránky.

To, co vám chci ukázat, klade taky určité silné požadavky, ale trochu jiné, takže by se to dalo použít v jiných případech. Podívejte se prosím na příklad simulace position: fixed pomocí bugu s overflow a position: relative. Neříkám, že bych uvedený postup doporučoval používat, (osobně se domnívám, že se lze v designu obejít bez fixní pozice), ale je dobré znát to jako další možnost.

K vytvoření příkladu mě inspirovali v diskusi Luky a Honza Hučín.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

v sobotu 23. října 2004

Google bomba a robots.txt

(aktualizováno) Je webmaster Bílého domu mamlas? Ano, protože server napadený Google bombou se může problému snadno zbavit přidáním záznamu v souboru robots.txt.

Všichni asi znáte už několik let starý příběh o tom, že když se do Google zadá miserable failure (ostudné selhání), vyjede na prvním místě životopis George Bushe. Napadená stránka přitom klíčová slova miserable ani failure neobsahuje. První pozice je dána tím, jak na stránku útočníci odkazují odkazy s textem "miserable failure".

Možná to Bushovi vyhovuje, nevím. Kdyby ale správci serveru zadali do svého (už tak dost velkého) souboru robots.txt jeden řádek se zákazem Bushova životopisu (a životopis třeba někam přesunuli), tak je Google bomba odvrácena.

V současnosti míří jedna zajímavá google bomba také na životopis Stanislava Grosse. Zkuste si v Google hledat sousloví velký bratr. Pojem "Velký bratr" pochází z frustrujícího Orwelova románu 1984, kde symbolizuje princip všemocného špehování.

Náš současný ministerský předseda si ovšem ve vší úctě zaslouží mnohem větší ostudu než jednu Google bombu. Obklopuje se zločinci a lidmi se škraloupem z komunistického režimu, kteří jsou mu za tu šanci oddaní. Teď na svou stranu táhne policisty, když se jim snaží bezdůvodně přidat. Tak uvidíme, jestli by neměl raději přidat správcům vládního webu.

Aktualizace v neděli večer: napadenou stránku správce vládního serveru smazal. Adresa http://wtd.vlada.cz/scripts/detail.php?id=2339 hlásí not found (via komentáře). To je taky docela progresivní řešení. V úterý večer už stránka ve výsledcích nebyla.

Související články: AdWords jako lék na velkého bratra, Robert Němec, Lupa.cz.
Jsou i lidé, kteří páchají google bomby sami na sebe, lol.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

v pátek 22. října 2004

Google: veliká poptávka po naší reklamě

Po včerejším zveřejnění obchodních výsledků za třetí čtvrtletí vystoupaly akcie společnosti Google ke sto padesáti dolarům, což je o 70% nad zaváděcí cenou (teď nad ránem dokonce $160). Zisky Google meziročně stouply o 105 procent (nyní 52 miliónů zisku za tři letní měsíce).

Konec keců o impozantních číslech (podrobné cifry najdete třeba v New York Times). Pro svět webu je podstatné, jakou mají příjmy Google strukturu. Z 99% jde o reklamní příjmy. Z toho 51% tvoří reklamy AdWords na stránkách vyhledávání na Google, dalších 48 procent vydělávají tytéž reklamy v reklamní síti AdSense.

"Víme, že objem poptávky po typu reklamy, kterou poskytujeme, je docela velký a není uspokojen," řekl Schmidt.

V článku BBC, ze kterého čerpám, dále výkonný ředitel Google Eric Schmidt vyloučil, že by se Google chtěl změnit na něco jako je Yahoo:

"Nechystáme se vám oznámit portálovou strategii, protože zkrátka nic takového dělat nebudeme."

Aktualizace po čtyřech dnech: cena jedné akcie Google vylezla o dalších patnáct dolarů.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

ve středu 20. října 2004

Jyxo má asi problém se slovem www

Když do vyhledávače Jyxo zadáte dotaz www.seznam.cz, tak první vyjede dobře optimalizovaná stránka z domény esymbian.info. Aktualizace v poledne: už ne.

Před půl rokem si Martin Kopta vybral nekonkurenční slovo "illich" a dostal se na něj s prázdnou stránkou na Jyxo také na první místo. Chyba v Matrixu?, ptal se tehdy Martin na Lupě. Odporná veřejnost se tehdy v komentářích a na blozích usnesla, že Jyxo nechybuje, protože slovo "illich" je nekonkurenční, a tak není problém na něj optimalizovat. O tom asi není sporu.

Pokud se ale něco podobného povede (zatím) neznámému autorovi na pátý nejhledanější dotaz www.seznam.cz, tak už je možná čas zapřemýšlet více. Navíc se autor stránky nijak brutálně nesnažil, což prozradí letmý pohled do zdroje a banner na firefox. Pár zpětných odkazů a je vymalováno.

Pes je zakopaný jinde, nikoli na prvním místě. Na dotaz www.seznam.cz totiž na Jyxu vůbec není k nalezení samotný Seznam. To se to optimalizuje!

V tomto případě tedy hlasuji pro chybu Jyxa. Podobnou chybu je možno vidět na dotaz www.centrum.cz nebo třeba www.rande.cz. Google to dělá tak, že slovo www z dotazu zahazuje. Jyxo by to nesvedlo? (via diskuse)

Aktualizace asi šest hodin po publikování: Michal Illich (autor Jyxo) zřejmě prohodil váhy nebo databázi a výsledky jsou nyní k nepoznání.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, nick Yuhů. Napište mi prosím na dusan@pc-slany.cz

SPIEDINI