Yuhůův weblog o webu

Jste na stránce z archivu.

v pondělí 29. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

O obtížnosti blogování

Kdysi jsem si myslel, že blogování bude lehčí, píše Patrik Zandl na Marigoldu. Zatímco anglicky píšící bloggeři to mají snadné, protože je na co odkazovat a komentovat to, v české kotlině skoro žádný odborný zdroj nestojí za pravidelné zmínky. Závěrem Marigold uvádí:

... místo abych odkazoval na jiné, musím si většinu zpráv někde opatřovat sám a to je přesně to, co jsem nechtěl. Dělat novinařinu a ještě si za ni nenechat platit :)

v pátek 26. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Blog o Javě

Dagi upozorňuje na nový Java blog. Já Javě sice moc nerozumím, ale počítám, že mé milé čtenáře by to zajímat mohlo. Dobře se to čte.

ve čtvrtek 25. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Hezké bookmarklety

Hezkou sbírku bookmarkletů našel Pilda.

v úterý 23. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Hackem swyettem

Tak nám hacknuli Letem světem. Screenshot. Archivy nepřístupné. Nebo že by se Lukin hacknul sám?

Je to jinak: Letem světem končí.

v pondělí 22. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Nikdo neumí HTML

Poslední dobou se k nám do firmy hlásí na pozici kodéra už naprosté trosky. Není výjimkou, pokud se na práci s html šablonami hlásí lidé, kteří upekli vzorovou stránku ve Wordu a už to jako umějí. Takže milí čtenáři -- sháním lidi.

Když si ale mailuji s účastníky diskusí nebo se čtenáři tohoto blogu, nemám pocit, že by HTML stránkám, CSS a Javascriptu nikdo nerozuměl. Potkávám amatéry, kteří to se stránkami umějí, pouze nevědí, jak jsou ve skutečnosti dobří. Mám pocit, že se bojí přihlásit se o pořádnou práci ve špičkové firmě.

Pokud tedy nějaké stránky děláte, baví vás to a chtěli byste to dělat profesionálně, ozvěte se mi, prosím. Jde o práci na plný úvazek v Praze -- nic jiného nemá smysl (opravdu, ale opravdu nechceme nikoho na čátečný úvazek, ani na dálku). Neposílejte mi žádné CV, motivační dopis taky nepotřebuju. Do předmětu napište "zájem o práci", přihoďte odkaz na pár svých stránek. Pokud budou za něco stát, ozvu se s podrobnostmi (například s mailem, kam máte poslat ten životopis :-).

v neděli 21. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Datové velikosti blogů

Jirka Bureš si dal dvojnásobnou práci a proměřil české blogy z hlediska datové optimalizace. Použil na to nástroj WPA -- Web Page Analyzer. Seriál o českých weblozích na ConBlogu se tak rozrostl o velikost českých weblogů a o hodnocení českých weblogů podle WPA.

V obou případech vyhrály Pixyho blogy. Šel jsem se k vítězi poučit a byl jsem zaskočen -- stránka přímo stahuje čtyři počitadlové obrázky, další dva přes styl. Datový objem navíc nejméně 23 kB. Nic z toho analýza neukazuje. Nástroj WPA, který byl k analýze použit, evidentně nevidí styly s příponou .php a obrázky v php nebo s parametry. Ani u mého (tohoto) blogu si WPA nevšimlo skrytých počitadel načítaných javascriptem.

Chyby analytického nástroje jsou ale maličkost. ConBlogu patří velké poděkování za zajímavé přehledy.

v pátek 19. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Přehlédnutá statistika

Vyšlo to už koncem června, objevil jsem ten článek až teď. Tomáš Holčík: Jaký je uživatel českého internetu (živě.cz). Sice nic převratně nového, ale docela zajímavé.

ve čtvrtek 18. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

K čemu je JyxoRank

Pokusím se trochu zpopularizovat svůj nedávný příspěvek Pozorování JyxoRanku.

Celý článek o významu jyxoranku.

trvalĂ˝ odkaz

Není to moc velké?

Znáte to, jak se programátoři posmívají "pitomým" obyčejným uživatelům počítačů? Občas se posmívám s nimi, ale velmi často je mi uživatelů spíše líto, nemají vlastně žádnou šanci naučit se s počítačem pracovat.

Celý příspěvek o tom, jak se dá udělat dvoumegová stránka.

trvalĂ˝ odkaz

Měření pixelů

Zajímavé softwarové pravítko pro měření pixelů odkazuje Pilda. Hodí se zejména tomu, kdo občas dostává grafické předlohy webů ve formě detailního obrázku.

v pondělí 15. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Poslání bloggerů

Pro koho mají psát bloggeři? ptá se Filip Rožánek na svém Bloku. Je to natolik zajímavé téma, že bych sem nejraději ocitoval celý příspěvek. Tak alespoň kousek:

... Kromě toho, že řada nováčků na bloguje.cz a blog.lide.cz slintá bez ladu a skladu zápisky, které nemají ani hlavu ani patu, ba mnohdy ani smysl, existují ještě bloggeři, kteří automaticky spoléhají, že jste obeznámeni s problematikou. ... (blok Filipa Rožánka, 13.09.03)

Jako příklad chybného předpokladu automatického obeznámení s problematikou je dáno moje Pozorování JyxoRanku. Filip od jisté chvíle přestal rozumět, o čem píšu, protože jsem použil moc neznámých slov (iterace, konvergence...) a za chvíli i matematiku.

Předpokládal jsem, že čtenáři mého blogu znají mechanismus výpočtu Google PageRanku. To byla chyba, většinou neznají. Předpokládal jsem, že rozumějí matematice. To byla chyba, protože se najdou tací, co nerozumějí. S odstupem dvou dnů (po několika komentářích) je mi to jasné. Možná bych to dnes napsal jinak.

Ve Filipově přípěvku jde ale o něco jiného. Jde o podstatu českých blogů. Mezi řádky čtu, že to mají být deníčky. Příběhy, kterým rozumí každý, něco jako zrovna blok Filipa Rožánka. Mimochodem velmi dobrý, rád se občas začtu. Takové deníčky jsou úspěšné, protože oslovují hodně lidí. Mají tak šanci (cituji) být "masově úspěšným projektem (dobré je to, co je pro hodně lidí)".

Jenomže co když někdo nechce mít masově úspěšný projekt? Podle mě je na webu důležitější mít úspěšně cílený projekt! Příklad: když jsem začal dělat web, vůbec jsem nechtěl psát pro všechny. Moje stránky byly přesně cílené. Cílené na holky kolem dvacítky, které by si přečetly moje stránky, zasmály se, napsaly mi a aspoň jedna by se chytla. Nepsal jsem to pro šestnáctileté gymnazisty, ani pro matky dvou dětí. Tisícovou návštěvnost bych vyměnil za jednu konkrétní holku. (Když už o tom píšu, musím zdůraznit, že se mi to zdaleka nepodařilo; web (statické www) asi není dobrá metoda lámání holek.)

Zkoušel jsem i deníčkovou metodu pro širokou veřejnost. První záznam deníčku mám z podzimu 1999, to jsem ještě netušil, že je to blog. Po čtyřech letech je mi ale jasné, že ze mě nebude populární bavič. A tak raději cílím psaní na uživatele, kteří se zabývají webem. Uznávám, že je to široké téma, takže ne každý musí rozumět matematice. To já se zase totálně ztrácím na blozích, které píšou o současné kultuře nebo televizi. Proto tady máme takzvané odborné blogy, které se zabývají i něčím jiným než cestováním v metru.

Až budu příště psát o JyxoRanku, zkusím to víc polopatě. Vy si, milí čtenáři, alespoň přečtěte diskusi na Bloku pod článkem. Vyznačuje se nebývalou slušností a drží se tématu.

Související: Nic nového pod sluncem, Jiří Bureš, ConBlog.

trvalĂ˝ odkaz

Graf prohlížečů na Google

Každého webdesignéra musí zajímat procentuální rozdělení prohlížečů. Další zajímavý graf zachycující vývoj rozšíření prohlížečů v posledních třiceti měsících jsem našel na googlovském přehledu hledaných slov - Zeitgeist.

Graf se údajně počítá ze všech dotazů směřujících na Google. Obrázek naštěstí potvrzuje všechny známé fakty o tom, že čtvrté verze prohlížečů Internet Explorer a Netscape Navigator se odebírají na smetiště dějin (nejen v české kotlině, jak ukazuje Toplist).

v neděli 14. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Jak skončit s rámy

Čas od času si s někým píšu o rámech, protože jsem velký nepříznivec rámů.

Celý článek s odkazem na návod na odstranění rámů.

v sobotu 13. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Pozorování JyxoRanku

Jak vzrůstá význam Jyxa na českém webu (hledá mj. na Atlasu), dal jsem si trochu práce se sledováním JyxoRanku.

Celý článek o JyxoRanku s pokusem o odvození vzorce.

ve čtvrtek 11. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

XSLT v příkladech

Jirka Kosek mě svými články a odkazy nikdy nezklamal. Ačkoli jsem s XSLT pracoval letos na jaře, nikdy jsem neměl pocit, že bych do XSLT nějak moc proniknul. Většinu návodů, co jsem o tom četl, jsem shledal zmatenými, neúplnými nebo příliž složitými.

XSLT v příkladech je text, který při prvním nakouknutí vypadá srozumitelně a čtivě. Už se moc těším. Doufám, že mě Jirka Kosek nezklame ani tentokrát.

v pátek 5. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Proč DOCTYPE

Nepoužívejte DOCTYPE, pokud nevíte, proč to děláte, píše Pixy na blogu. Konečně něco, co můžu podepsat. Pixy cituje komentář Michala Kubečka (mimochodem komentáře Michala Kubečka sleduji na Lupě a Intervalu už déle a připadají mi velmi qěci) :

... pokud stránka není validní vzhledem k určitému DTD, neměla by v ní deklarace typu dokumentu být ...

Na současném webu se vyskytují miriády stránek, které doctype neobsahují, aniž by to znamenalo nějakou podstatnou újmu k jejich použitelnosti. Oproti tomu se mi zdá, že dnešní módní vlna xpoužitelnocssti doctype omylem považuje za základní věc webdesignu.

Nepoužívejte DOCTYPE, dokud nevíte, proč to děláte. Dobrá rada. Já doctype používám, jenom když chci dokument nechat vykreslovat v Exploreru ve standardním css módu. Je to trochu nešťastný, ale praktický důvod.

Pod Pixyho článkem se nezapomeňte podívat do diskuse, je to o Feynmanovi.

trvalĂ˝ odkaz

Ostuda Seznamu?

Jirka Bureš na ConBlogu porovnal základní charakteristiky stránek vyhledávačů Jyxo, Google, Yahoo a Seznam. Pomocí nástroje Web Page Analyzer naměřil mimo jiné celkový počet objektů načítaných do stránky nebo celkovou velikost obrázků. Seznam ve srovnání prohrál. Podle mého názoru je to tím, že používá jiný obchodní model než Jyxo nebo Google.

Původní článek byl doplněn o srovnání českých katalogů, což už je poněkud vyrovnanější hra. V ní Seznam prohrává už jenom těsně.

ve čtvrtek 4. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Podle google

Poodle Predictor je nástroj, který umí stránku prozkoumat z podobného hlediska, jako to dělají vyhledávací roboti, zejména Google. Klikal jsem si docela dlouho, je to zajímavé. Nástroj obsahuje diagnostický pohled, zbarvení zdrojového kódu podle smyslu, jak to chápe vyhledávač, a meta inforomace o stránce (nejen meta tagy). Doporučuji tím prohnat zejména stránky, které nebyly nikdy nijak moc optimalizované pro vyhledávače, Poodle na nich názorně ukáže hodně chyb. via CubSeo

v úterý 2. září 2003

trvalĂ˝ odkaz

Portrét České republiky

Na Intervalu vycházely v minulých týdnech on-line portréty různých zemí -- krátké pojednání o rozšíření internetu v té které evropské zemi plus pár dalších zajímavostí. Opravdu mě ale zaujal až portrét České republiky Jak nás vidí Evropa (Zdeněk Hrazdila, Interval.cz). V článku jsou totiž uvedeny věci, kterým rozumím a které mě zajímají.

Úplně nejlepší je koláčový graf u konce článku. Internet v grafu zabírá pouhé jedno procento v celkových výdajích, které dávají čeští inzerenti na reklamu. Připadá mi to jako směšně malé číslo a myslím si, že se můžeme těšit na pořádný nárůst.

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, nick Yuhů. Pište mi na janovsky@gmail.com