Yuhůův weblog o webu

v sobotu 19. června 2004

AdSense už i ve Skandinávii

Google udělal další krok v rozvoji programu AdSense. Kromě rozšíření AdSense na speciální vyhledávací stránky se zvýšil výčet podporovaných jazyků. Informovalo o tom dnes hodně různých zpravodajských webů.

Lidé si hodně pletou AdWords a AdSense. AdWords je program, který umožňuje inzerentům zadávat si do Google reklamy, které se potom objevují v pravém sloupečku hledání. AdSense je pouhým doplňkem AdWords: zapojuje čtvrtou stranu -- majitele webových stránek. Majitel stránky se přihlásí do AdSense a na svou stránku si dá kód. Kód čtenáři vygeneruje reklamu podle obsahu prohlížené stránky tak, aby reklama s obsahem souvisela, říká se tomu "obsahové cílení" (content targeting). Zobrazované reklamy přitom pocházejí právě ze systému AdWords. Pokud uživatel klikne na stránce na reklamu, inzerent získává návštěvníka a platí za proklik Googlu. Google část zisku přeposílá majiteli stránky, na které došlo ke kliknutí (je to tedy PPC systém = Pay Per Click = platba za proklik). Všichni jsou spokojení.

Jinak řečeno, AdSense je způsob, jak si majitel stránky může vydělat za reklamu skutečné peníze (ne jenom nějaké nelikvidní kredity) bez toho, aby si stránky zaneřádil různým blikacím svinstvem, a bez toho, aby každou chvíli lezl mediálkám do zadku nebo aby se s nimi hádal o javascriptu. Stačí mít dobré stránky se zajímavou návštěvností. Zisk z Google AdSense sice obvykle není žádné super terno, ale co tak různě čtu, stačí to na pokrytí nákladů a ještě zbude na večeři.

Pro majitele českých stránek je problém v tom, že AdSense se nedá používat na česky psaných stránkách. Já doufám, že to je jenom zatím. Dokud je v systému AdWords málo českých reklam, tak se prý ještě nevyplatí programovat nástroj na analýzu jazyka (to říká zástupce Google). Určitou nadějí pro mě ale je, že se nyní AdSense rozšiřují o čtyři další jazyky. Zatím fungovala jenom angličtina, holandština, francouzština, němčina, italština, japonština, portugalština a španělština. Od včerejška jede AdSense také v norštině, dánštině, švédštině a ve finštině.

AdSense ve hledání

Další novinkou, kterou jsem ale nemohl vyzkoušet (nejsem v AdSense), je nějaké nové prohledávání jen jednoho webu. Už dlouho existuje v Google program Free search, který každému umožňuje dát si na stránky formulář vedoucí na přebarvené výsledky hledání (psal jsem o tom ve článku o hledání a o Carambě). Na takovýchto "zdarma výsledcích" se objevovaly normálně v pravém sloupku reklamy AdWords, ze kterých šel zisk Googlu. Když si ale současní provozovatelé AdSense dají na stránku nějaký nový formulář, tak nejenom že si výsledky vyhledávání podle sebe obarví (plus logo atd.), ale také na takových stránkách budou reklamy, o jejichž výnos se Google s majitelem stránky podělí (podobně jako v obsahovém AdSense).

Související: AdWords 4/4 - platby a systém účtu, Česká kontextová reklama na Idnesu, Reklamní systémy vše na tomto webu.

Další související: Úvod do Google AdSense 1

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, janovsky@gmail.com