v pondělí 28. června 2004
Domnívám se, že Orkut Buyukkokten je jedním z vývojářů Gmailu. Gmail se Orkutu podobá jak důrazem na javascript, tak způsobem nabírání testovacích uživatelů.
Na jaře se stala z Orkutu úplná mánie (naštěstí jenom nakrátko). Pro toho, kdo neví, o co jde: na orkut.com se nachází jakýsi systém pro hierarchizování kamarádů (Orkut patří pod Google). Martin Kopta na Lupě zařadil Orkut mezi tzv. socialvare, v podstatě je to taková divná seznamka. Zvláštností Orkutu je to, že se do něj nelze přihlásit -- musíte být někým pozváni. Díky této zvláštní vlastnosti se z časného členství na Orkutu stala jakási sociální výhoda, kterou neměl každý, takže jsme si členství chvíli jeden druhému záviděli. Že to pak přešlo, je věc jiná.
V Google si tohoto jevu "šlechtického členství" nepochybně všimli (hádám, že podobně to probíhalo nejenom u nás) a rozhodli se ho využít i v případě testování Gmailu. Zvacím systémem Gmail jednak získává trochu vybranější publikum (je větší pravděpodobnost, že se k testování dostanou lidé znalí věci), ale hlavně si tak zadělává na loajalitu testerů, kteří o Gmailu budou chtít psát. Kdo z publicistů se členstvím v test-klubu chlubí jako výsadou, totiž pravděpodobně Gmail nepomluví (reakce by byla: proč se tím teda vytahuješ, když je to podle tebe tak blbej program?).
Že má Gmail problémy, je docela patrné. Například je zcela postavený na javascriptu. Ačkoli jsou javascripty v Gmailu napsané úsporně a doslova zázračně, nefungují v Opeře a v Exploreru 5.0 (už jsem o tom psal), přičemž ve vyšších Explorerech vyžadují zapnuté Active-X komponenty. Na druhou stranu rámy a javascript přinášejí do aplikace slušnou rychlost, kterou by asi jinak nebylo možno dosáhnout. (Více o tom napsal Chose.) Ve webové aplikaci, jejíž obsah není určen veřejnosti, odpadají všechny běžné problémy rámů a javascript nebo cookies si z běžných uživatelů skoro nikdo nevypíná.
Asi největší chybou, kterou marketingové oddělení v souvislosti s Gmailem udělalo, bylo podcenění fámy, že Google bude obsah emailů špehovat, aby do nich přidával reklamu. Dokonce o kontextovém cílení reklamy Googláci sami zpočátku psali. Veřejnost to pochopila jako špehování. Na tuhle věc se mě ptají i lidé, kteří o internetu jinak moc nevědí, nebo lze v diskusích často číst názor "gmail nechci, špehovat se nenechám". Reklama z AdWords v mailech samozřejmě bude, ale bude podle obsahu mailu přidávána automaticky. To už dnes ale dělají mnohé emailové služby, aniž by tím budily zájem.
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu. Adresa: weblog.jakpsatweb.cz