Yuhůův weblog o webu

v pondělí 28. června 2004

Gmail se podobá Orkutu

Domnívám se, že Orkut Buyukkokten je jedním z vývojářů Gmailu. Gmail se Orkutu podobá jak důrazem na javascript, tak způsobem nabírání testovacích uživatelů.

Na jaře se stala z Orkutu úplná mánie (naštěstí jenom nakrátko). Pro toho, kdo neví, o co jde: na orkut.com se nachází jakýsi systém pro hierarchizování kamarádů (Orkut patří pod Google). Martin Kopta na Lupě zařadil Orkut mezi tzv. socialvare, v podstatě je to taková divná seznamka. Zvláštností Orkutu je to, že se do něj nelze přihlásit -- musíte být někým pozváni. Díky této zvláštní vlastnosti se z časného členství na Orkutu stala jakási sociální výhoda, kterou neměl každý, takže jsme si členství chvíli jeden druhému záviděli. Že to pak přešlo, je věc jiná.

V Google si tohoto jevu "šlechtického členství" nepochybně všimli (hádám, že podobně to probíhalo nejenom u nás) a rozhodli se ho využít i v případě testování Gmailu. Zvacím systémem Gmail jednak získává trochu vybranější publikum (je větší pravděpodobnost, že se k testování dostanou lidé znalí věci), ale hlavně si tak zadělává na loajalitu testerů, kteří o Gmailu budou chtít psát. Kdo z publicistů se členstvím v test-klubu chlubí jako výsadou, totiž pravděpodobně Gmail nepomluví (reakce by byla: proč se tím teda vytahuješ, když je to podle tebe tak blbej program?).

Že má Gmail problémy, je docela patrné. Například je zcela postavený na javascriptu. Ačkoli jsou javascripty v Gmailu napsané úsporně a doslova zázračně, nefungují v Opeře a v Exploreru 5.0 (už jsem o tom psal), přičemž ve vyšších Explorerech vyžadují zapnuté Active-X komponenty. Na druhou stranu rámy a javascript přinášejí do aplikace slušnou rychlost, kterou by asi jinak nebylo možno dosáhnout. (Více o tom napsal Chose.) Ve webové aplikaci, jejíž obsah není určen veřejnosti, odpadají všechny běžné problémy rámů a javascript nebo cookies si z běžných uživatelů skoro nikdo nevypíná.

Špehování je fáma

Asi největší chybou, kterou marketingové oddělení v souvislosti s Gmailem udělalo, bylo podcenění fámy, že Google bude obsah emailů špehovat, aby do nich přidával reklamu. Dokonce o kontextovém cílení reklamy Googláci sami zpočátku psali. Veřejnost to pochopila jako špehování. Na tuhle věc se mě ptají i lidé, kteří o internetu jinak moc nevědí, nebo lze v diskusích často číst názor "gmail nechci, špehovat se nenechám". Reklama z AdWords v mailech samozřejmě bude, ale bude podle obsahu mailu přidávána automaticky. To už dnes ale dělají mnohé emailové služby, aniž by tím budily zájem.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, janovsky@gmail.com