Yuhůův weblog o webu

ve středu 18. srpna 2004

Pár rad zoufalým soutěžícím

Důležitá aktualizace: Martinu Koptovi děkuji za dnešní štiplavý odkaz z Lupy (26. srpna). Martin ale zřejmě chtěl odkázat na moji první zmínku růžoviček. Tento text obsahuje některé postupy, které při běžné optimalizaci opravdu nedoporučuji!

Ta SEO soutěž je fakt šílená a trošku trapná, ale jsou na ní vidět některé zajímavé věci. Například to, že se do ní pustili převážně amatéři, kteří u SEO zvládají pouze základy. Nechci nikoho urazit, ale tento zápis je určen právě jim.

Pár keců pro ty ostatní: Určitě jste o té soutěži slyšeli. Pěkně ji popisuje Petr Weida na svém soutěžním blogu. Je to skoro jediná stránka (z těch čtrnácti tisíc), kterou je záhodno odkázat (ještě dnes mě odkáže zpátky).

První zajímavý fakt je to, jak soutěž české webaře rozdělila na dvě skupiny. Jedni soutěží a druzí soutěží pohrdají. Narozdíl od spousty štítičů, kteří na soutět vyhlásili embargo, si nemyslím, že by ta soutěž měla lepru, takže se o ní klidně zmíním.

Soutěž má pro SEO netypické zadání: být první v Google a nic víc. V normálním SEO je podstatnější spousta jiných cílů. Proto běžné SEO postupy pro tuto soutěž selhávají. Už jsem o tom psal v příspěvku Jak bych vyhrával foťáky. Mimochodem je na něm vidět, jak nesmyslné je být pouze první v Google. Jsem s tímto spotem totiž v Google na slovo foťáky první. Zcela neúmyslně. Myslím, že mi tuto pozici leckteří on-line prodejci fotoaparátů dnes závidějí, ale všem je zároveň jasné, že můj příspěvek pro prodej foťáků žádný praktický přínos nemá.

Takže ty rady

Zkusil jsem si také odvodit, proč jsou odkazy na Google seřazeny tak, jak jsou. Největší roli tam nakonec podle mě hrají zpětné odkazy, respektive asi jejich počet. Protože Google má linkovací databázi aktualizovanou jen zřídka, přijde ke slovu Jyxo. Například vyhledání odkazů z Jyxo na v Google momentálně druhou stránku. Letmým proklikáním zjistíte, že zpětné odkazy jsou získány zejména komentářovým spamem a registrací do mnoha různých obskurních katalogů (vypadá to skoro na použití nějakého automatu). Podívám-li se na další medailovou pozici, vidím Petru, která zase neváhala umístit odkaz na všechny weby, o které se stará (nebo její kamarádi).

Obecně je naprosto ohromující, s jakou lehkostí dávají soutěžící v plen to jediné, o co na webu doopravdy dlouhodobě jde: svou důvěryhodnost a solidnost. Ti chytřejší se nepodepisují. (Aktualizace: podpis je podmínkou soutěže.)

Docela by mě zajímalo, jak se do výsledků dostala stránka hurvinkuv.pinknet.cz/ (dnes ráno desátá). Opravdu dělá Google takovéhle chyby, nebo je v tom trik, který neznám?

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, janovsky@gmail.com