Yuhůův weblog o webu

ve čtvrtek 23. září 2004

Overture přepne na volnou shodu

Program Overture dodává reklamy cílené na klíčová slova na Yahoo (a na jiné servery), podobně jako AdWords dodává reklamy na Google. Overture pravděpodobně brzo přepne výchozí nastavení shody slov tak, aby se cílená textová reklama objevovala při větším počtu hledaných výrazů. Vyplývá to z článku Danny Sullivana Overture's Shift to Default Broad Match (anglicky).

Pro českou vyhledávačovou scénu to není až tak zajímavé, protože jak na Yahoo hledá málo Čechů, tak české stránky na Overture nemá moc cenu inzerovat. (Příklad reklam z Overture na Yahoo.) Článek mě zaujal spíše kvůli dvěma grafům, které ukazují jev zvaný "search tail" na vzorovém hledání slova "boty" (shoes).

V Google AdWords je nastavena volná shoda (broad match) jako výchozí možnost. Volná shoda znamená, že se reklamy zobrazují kromě vyhledávání samotného zadaného slova (boty) i při hledání sousloví, které zadané slovo obsahuje (turistické boty). Inzerenti možnosti shody většinou nepřepínají (ale mohou si zvolit frázovou, přesnou nebo vylučující shodu). V Overture je zatím z historických důvodů jako výchozí zapnutá přesná shoda, takže inzerenti dosahují menší než potenciálně možné návštěvnosti a musejí si (prý) ručně zadávat každé žádoucí sousloví. Právě to se asi bude měnit.

Návštěvnost ze složitějších dotazů přináší kvalifikovanější návštěvníky a má (prý) i lepší míru konverze. I tento fakt paradoxně mluví pro výchozí volnou shodu.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, janovsky@gmail.com