Yuhůův weblog o webu

v úterý 2. listopadu 2004

České PPC a neomezené rozpočty marketingu

Placené odkazy ve vyhledávačích jsou téma, které se vyplatí ještě trochu probrat. Dnes se výhodnost reklam cílených na vyhledávaný dotaz bere jako samozřejmost. Co se jako samozřejmost nebere, je způsob, kterým by se to mělo prodávat.

Na Živě vyšel článek Jaromíra Mládka o Pay per click systémech na českých portálech. Zabývá se srovnáním cen textové reklamy na Google a na českých portálech a dochází k závěru, že Google je nejlacinější a dodává:

Pokud by tedy velké české portály přistoupily na PPC ve stylu Googlu (...), zákazníci by rychle zjistili, že to, za co platí tisíce, se dá koupit za koruny. Velmi rychle by se ukázalo, že králové jsou nazí.

Ono to ale takhle jednoduché není. Google totiž není vždy lacinější než třeba Seznam. Navíc na Seznamu lze oslovit mnohem širší publikum. Co mám z toho, že na Google získám 50 prokliků jeden za korunu padesát, když bych prokliků potřeboval 500? Těch 500 lidí mi Google už v potřebném segmentu nedodá, Seznam ale ano a je mi většinou jedno, že trochu dráž.

Problém je v tom, že slova, na která je Seznam (po přepočtu) lacinější nebo stále výhodný, už jsou na Seznamu vyprodaná. (Už jsem o tom psal.) Když si chci na Seznamu koupit slova jako letenky, hosting nebo práce, tak prostě nemůžu, i kdybych za ně byl ochotný dát dvojnásobek peněz, než za ně Seznam získává nyní. Spousta firem by dala i několikanásobek, ta reklama je na Seznamu totiž velmi dobře cílená a oslovuje obrovské množství hledajících lidí.

Pod článkem Jaromíra Mládka je zajímavá diskuse. Vystupuje v ní jistý Radek a označuje se za zaměstnance Seznamu, patrně jde o nějakého prodejce. Radkova stěžejní myšlenka je zhruba taková, že množství prodatelné reklamy je omezené, stejně jako jsou omezené marketingové rozpočty inzerujících firem. Tím pádem je vždy lepší prodávat reklamu za časové období a ne za proklik.

Jsou to nesprávné předpoklady. Když jsem malá firma a přijde za mnou prodejce Zlatých stránek nebo Seznamu, tak řeknu -- OK, dám ti ročně pět tisíc za reklamu, protože asi musím. Víc nedám, protože třeba nechci dávat prachy za něco, co nevím, jak přesně funguje, nebo ty peníze nemám. Tomu se říká omezený rozpočet na marketing.

Když ale někdo utratí v AdWord měsíčně dvě stovky a vydělá si tím tisíc (to je vidět v konverzních statistikách), tak by moc rád příští měsíc utratil třeba deset tisíc. Tomu se říká zkušenost z dobrého obchodu a jistě chápete, že s klasickými omezeními marketingového rozpočtu to prostě nemá nic společného.

Mýtus nejhledanějších slov

Asi každý někdy viděl statistiky nejhledanějších slov. Třeba na Jyxo. Vtip spočívá v tom, že celá tisícovka nejhledanějších slov dohromady dává asi jenom jedno nebo dvě procenta všech dotazů! Českým portálům se sice daří prodávat pár tisícovek nejhledanějších slov, ale milióny dalších dotazů zůstávají neprodané, protože jsou prostě za stávající situace moc drahé. Pokud se za slova platí paušálně a v tisícikorunách, tak je jasné, že se objem reklamy jeví jako omezený, jak ve výše zmíněné diskusi tvrdí Radek.

Docela by mě ale zajímalo, co budou stovky prodejců českých portálů prodávat, až všechno zajímavé vyprodají. Ten čas se podle mě rychle blíží.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, janovsky@gmail.com