Yuhůův weblog o webu

ve čtvrtek 6. ledna 2005

Rok 2004: webová reklama

V roce 2004 pokračoval příklon k textové reklamě, objevilo se několik nových reklamních systémů a nápadů. Žádný převrat, jenom evoluce.

Moji milí čtenáři, v rámci roční rekapitulace trendů jsem se rozhodl nudit vás zase dalším dlouhým článkem. O grafiku se sice moc nezajímám, ale přijde mi, že grafická reklama na webu se jaksi vyčerpala. Lidi na grafickou reklamu nadávají (pročtěte si každou druhou diskusi o čemkoli), techničtější typy uživatelů ji blokují. Google sice na jaře zavedl do AdSense grafickou reklamu, ale jen jako statické obrázky okrajového významu. Samozřejmě, že přes grafické reklamy teče zatím hlavní objem reklamních peněz českého webu, ale trend posilování textu je nezadržitelný.

Když se ale podíváte do zámoří, uvidíte jako událost roku vstup Googlu na burzu. "Je to bublina," říkali všichni. "Je to bublina," říká i teď kdekdo. Skutečností ale je, že cena akcie se za čtyři měsíce po uvedení Googlu na burzu vyhoupla na dvojnásobek. Mohlo za to oznámení výše a struktury příjmů Googlu z léta -- kdo jste to nepostřehli, tak se podržte -- 50% tvoří textové reklamy AdWords, 48% dělají (většinou textové) reklamy AdSense.

Cílení na vyhledávaná slova -- zapouštění kořenů

Rok 2004 je rokem, kdy se cílení reklamy na klíčová slova a placení za proklik etablovalo v myslích českých marketérů. Kdo někdy viděl statistiky prodejů (nebo jiných přínosů) ze stránek, ten ví, že se přes vyhledávání klíčových slov na web dostávají obchodně mnohem zajímavější uživatelé, než když třeba prokliknou z banneru.

Protože má silná katalogová trojka (S,C,A) tři čtvrtiny vyhledávacího trhu a už je prakticky obtížné dostat se tam do přirozených výsledků vyhledávání, majitelé komerčních stránek chtě nechtě musejí akceptovat PFI model a platby za přednostní výpis na klíčová slova. Že to mají katalogy vymyšlené blbě, už jsem řešil mockrát a teď to nechám plavat. Každopádně jim to zatím vynáší a inzerentům nedochází, že mají chtít víc.

V porovnání s katalogy je Google AdWords docela levná alternativa (třebaže s malým zásahem). AdWords se pro česká slova dalo používat i předloni. Během roku 2004 se akorát spustilo rozhraní v češtině a mohutně narostl počet inzerentů. Zajímavý mi přijde také eTarget, původně slovenská společnost, která předloni expandovala a v roce 2004 zapustila kořeny na minoritních českých vyhledávačích. Tím ovšem možnosti cílení na klíčová slova pro majitele českých stránek končí.

Cílení na obsah -- oťukávání terénu

Pro reklamní systémy je vždycky dobré, když mají spoustu prostoru pro zobrazování reklam. Protože počet komerčně zajímavých hledání je omezený (třebas je vysoký), snaží se cílit i na obsah. Dělá se to dvěma způsoby -- ručně a automaticky. Ruční cílení na obsah stránek jsou třeba katalogové zápisy do sekcí nebo zařazování článků do rubrik a pak zobrazování souvisejících reklam podle rubriky (to je spíš takové cílení-necílení).

Automatické cílení na obsah je zajímavější parketa, protože z ní mohou mít zisk i malé servery, za které dlouhodobě kopu. Zjednodušeně řečeno -- reklamní systém se podívá, na jaké téma stránka píše, a podle toho tam pošle relevantní reklamu. Světovým lídrem cílení na obsah je samozřejmě Google AdSense pro obsah, kterýžto program ovšem na českých stránkách zatím nejede, ačkoli máme vlaštovku jménem Tiscalli. První české obsahové cílení vzešlo v únoru 2004 z dílny eTarget + Jyxo. Jyxo dodalo cílící technologii, eTarget reklamy platících inzerentů. Napřed to spustili na Idnesu pod články, nyní obsahové partnerství eTarget nabízí i dalším významnějším serverům (v podmínkách mají ale nepříjemnou roční konkurenční doložku).

Další systém automatického cílení na obsah vzniká pravděpodobně u BillBoardu pod jménem Edwards. Zrovna tím jménem ovšem v mých očích zásadně poklesli, protože souvislost s AdWords je zjevná (čte se to stejně). Oni sice tvrdí, že se na AdWords nechtějí přiživovat (a já tomu dejme tomu i věřím), ale dokud se nepřejmenují, tak se mi z principu ten systém Edwards testovat nechce. BillBoard má ovšem výhodu silné klientely, a tak možná o tomto systému ještě uslyšíme.

Rozšiřování možností

Objevily se nám v roce 2004 myslím také dva výměnné systémy textové reklamy. Ale nemyslím si, že to má nějak slavnou budoucnost, takže ani nebudu hledat, jak se jmenují.

Mnohem větší šance dávám portálu provizní reklamy Potenza, protože takové systémy slušně jedou v zahraničí. Myšlenka je taková, že inzerenti zadají reklamu a za co jsou ochotni platit; majitelé stránek to mohou přijmout a dají si na stránky kód. Jednou z možností placení jsou provize až za uskutečněné prodeje. Jako nejspravedlivější metoda ohodnocení se nakonec ukazují platby za proklik, protože -- jak říká admin Potenzy Karel Mrázek -- "inzerenti by nejraději platili za prodeje, kdežto partneři by chtěli být odměňováni hlavně za imprese." (Ještě dodám, že co se týká Potenzy, tak nejsem zcela objektivní, protože jsem se na ní v jednu krátkou chvíli podílel.)

Obecně vzato se reklamní možnosti jak majitelů stránek, tak zadavatelů reklamy v roce 2004 docela rozšířily. Jako příklad mě napadají PíáR články, které si můžete zaplatit na různých webových médiích. Internetová reklama už prostě není jenom o ochcávání uživatelů falešnými klikátky nebo o nahonění tisíců pageviews na zbytečné imprese. Mimochodem si všimněte, že skoro zmizely pop-upy, asi kvůli softwarovým blokovačům.

Související: Rok 2003: webová reklama, Rok 2004: prohlížeče

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.