v pondělí 10. ledna 2005
Přemýšlím, proč po vzoru Gmailu leckterý portál začal nafukovat emailové schránky (nebo o tom aspoň mluvit). Konkrétně u nás například Seznam nebo Centrum. Nechápu to, uvažuju takhle:
Dál uvažuju o tom, o co se vlastně vůbec hraje. Jasně, používání emailu zvyšuje loajalitu k portálu. Jenomže příjmy budou v budoucnu přicházet hlavně z vyhledávání (excelentně cílené placené odkazy). Přičemž pro uživatele:
To vypadá pro portály jako jasný důvod, proč se snažit lidi na email nalákat => budou potom loajální. Jenomže podle mě je to argument platný přesně opačně. Oni totiž podle mě už loajální jsou -- loajální ke své schránce => takže na lákání reagovat nebudou.
Prosím opravte mě, pokud se mýlím, ale tvrdím, že 80 procent z těch, kdo mají v České Republice potenciál používat email, už svou schránku mají. A nemají důvod ji měnit. Vidím to na sobě. Můžu mít mail na Seznamu, na Centru, na Gmailu nebo v libovolné tramtárii (všude tam nějaké testovací schránky mám), ale proč? Ivanův server na pc-slany ve Slaném u Hájů funguje už osm let perfektně. Proč bych něco měnil, dokud to funguje?
Takže tak. Nových uživatelů internetu už je málo a staří neradi adresu mění. Když si tak prohrabuju kamarády, kteří loni změnili adresu, tak to byly ze čtyř set položek mého adresáře asi jenom tři a ti to udělali, protože do té doby používali jméno@firma.cz a z té firmy odešli.
Současné kampaně míří už jenom na malé publikum. Reklama v emailech moc zisková není. Zajímalo by mě, kde v tomhle oboru portály (nejenom české) cítí ziskovost nebo aspoň návratnost. Nebo investují do freemailů jenom proto, že jiné investiční příležitosti prostě nemají?
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu.