Yuhůův weblog o webu

v pondělí 10. ledna 2005

O nafukování freemailů

Přemýšlím, proč po vzoru Gmailu leckterý portál začal nafukovat emailové schránky (nebo o tom aspoň mluvit). Konkrétně u nás například Seznam nebo Centrum. Nechápu to, uvažuju takhle:

Dál uvažuju o tom, o co se vlastně vůbec hraje. Jasně, používání emailu zvyšuje loajalitu k portálu. Jenomže příjmy budou v budoucnu přicházet hlavně z vyhledávání (excelentně cílené placené odkazy). Přičemž pro uživatele:

To vypadá pro portály jako jasný důvod, proč se snažit lidi na email nalákat => budou potom loajální. Jenomže podle mě je to argument platný přesně opačně. Oni totiž podle mě už loajální jsou -- loajální ke své schránce => takže na lákání reagovat nebudou.

Prosím opravte mě, pokud se mýlím, ale tvrdím, že 80 procent z těch, kdo mají v České Republice potenciál používat email, už svou schránku mají. A nemají důvod ji měnit. Vidím to na sobě. Můžu mít mail na Seznamu, na Centru, na Gmailu nebo v libovolné tramtárii (všude tam nějaké testovací schránky mám), ale proč? Ivanův server na pc-slany ve Slaném u Hájů funguje už osm let perfektně. Proč bych něco měnil, dokud to funguje?

Takže tak. Nových uživatelů internetu už je málo a staří neradi adresu mění. Když si tak prohrabuju kamarády, kteří loni změnili adresu, tak to byly ze čtyř set položek mého adresáře asi jenom tři a ti to udělali, protože do té doby používali jméno@firma.cz a z té firmy odešli.

Současné kampaně míří už jenom na malé publikum. Reklama v emailech moc zisková není. Zajímalo by mě, kde v tomhle oboru portály (nejenom české) cítí ziskovost nebo aspoň návratnost. Nebo investují do freemailů jenom proto, že jiné investiční příležitosti prostě nemají?

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.