Yuhůův weblog o webu

ve středu 27. dubna 2005

Animované upoutávky na vlastní služby

Obecně nemám animace na webu vůbec rád, protože mě ruší.

Udělal jsem si malý průzkum. Sledoval jsem, kolik procent známějších webů z různých odvětví používá na svém webu animovanou upoutávku na sebe sama.

Podíl webů používajících vlastní animaci
zaměření webuupoutává animací na sebevzorek
trh práce36%22
hosting16%50
telekomunikace58%26

Zdůrazňuji, že jsem nepočítal cizí reklamy, pouze vlastní upoutávky. Podobné výsledky jsem docela čekal. Zatímco autoři hostingů už jsou docela zkušení, převládají v telekomunikacích stále cool-weby (znáte to -- mrňavá písmenka, spousta stříbrného flashe). Velká většina upoutávek po kliknutí nevedla na žádnou aktuální akci, ale pouze opět na hlavní stránku webu. Některé neklikaly nikam, pouze blikaly.

Co je špatného na animacích?

Upoutávají pozornost.

Může se zdát, že to není špatné. Ale je. Upoutávání pozornosti totiž znamená strhávání pozornosti od něčeho jiného. Znáte to z Idnesu nebo z Lupy, když tam v textu dovádějí reklamy. Ale to samé ve skutečnosti dělají i mrňavé bezděčné pohyby prvků stránek.

Míra pozornosti uživatele stránky je určitá. Není nekonečná. Pokud si dám na stránku animaci s upoutávkou na nějakou svoji akci, celkovou pozornost uživatele tím nezvýším, pouze odpoutám. Když inzeruju na cizím webu a potřebuju přitáhnout pozornost na svou reklamu, tak animace nemusí být špatná (jiná věc je ta, že uživatelé animované prvky chápou jako reklamy, a tak je ignorují). Pokud ale uživatele na svém webu už mám, pak není žádný důvod někam mu pozornost strhávat.

Tato evidentní myšlenka není moje, našel jsem ji před osmi lety u Jirky Koska:

Jistě nyní namítnete, zvláště pokud vaše stránky obsahují mraky animovaných obrázků, že animace zaujme mnohem více než statický obrázek. To jistě máte pravdu. Otázkou však je, proč by měla některá část vaší stránky na sebe upozorňovat tímto agresivním způsobem. Pokud inzerujete například pomocí billboardu na ulici, je jistě důležité, aby byl váš plakát více barevný a živý než ty ostatní a přitáhl pozornost kolemjdoucích. V okamžiku, kdy už někdo vaší stránku čte, není potřeba na sebe upozorňovat -- uživatel již dal přednost vaší stránce před konkurenční. (Jiří Kosek, Pryč s animacemi)

Raději příklad

Vezměte si třeba stránku Tiscali. V horní části má velkou reklamní plochu (asi leaderboard), která je sice označena jako reklama, ale Tiscali v ní točí vlastní upoutávky. Dosahuje tím těchto efektů:

Teď jsem tu jejich stránku zavřel a stejně nevím, na co ta reklama byla. Jezdil tam někdo na prkně po moři. Kdyby místo toho raději udělali textový odkaz nebo statický obrázek s jasným sdělením, udělali by lépe. Netýká se to jen Tiscali, můžete si dosadit libovolný podobný hurá-web.

Celé mě to vede k závěru, že servery dělají animované upoutávky samy na sebe pouze proto, že je jim buď líto neobsazeného reklamního prostoru, nebo že už mají hotovou krááásnou animaci a nemají ji kam dát.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.