Yuhůův weblog o webu

v úterý 31. května 2005

Jaro v české textové reklamě

Potenza má zásah na milión uživatelů, vznikl AdContext a Billboard testuje kontextové odkazy typu IntelliTXT (aktualizováno). V minulých týdnech jsem nestíhal komentovat všechny novinky, tak to teď proberu najednou.

Potenza

Reklamní tržiště Potenza.cz vydalo tiskovku, podle které má ve své partnerské síti servery s agregovanou návštěvností 1 milión potenciálních zákazníků denně. Není jasné, jestli se tím myslí návštěvy nebo unikátní návštěvníci, ale tak i tak je to docela slušné číslo. Poté, co Potenza v dubnu inzerentům razantně snížila provozní poplatky, se může stát zajímavou i pro malé a středně velké inzerenty. Požádal jsem Karla Mrázka, manažera Potenzy, jestli nemá graf, jak časem přibývali inzerenti a partneři. Odpověděl:

Na grafík ani souhrn čísel zatím nemám čas ... ale byl by na to hezký pohled :)

Jsem v Potenze jako partner a líbí se mi na ní, že si jako majitel reklamního prostoru sám můžu vybrat, jakou reklamu kde zobrazím. Můžu ji tak velice slušně (v zásadě ručně) cílit, a tak si mohu být jistý, že uživatelé mých stránek nejsou obtěžováni reklamou nerelevantní (na jedné kampani se mi např. povedla míra prokliku 12%, i když to byl textový odkaz v pravém sloupku označený jako reklama).

AdContext

Společnost Computer Press Media, která je také provozovatelem systémů Adrenaline a Newlinx, spustila nový produkt nazvaný AdContext. Jde o dnes již "klasický" model textové kontextově cílené reklamy, kdy se reklamy do stránky přidávají podle shody klíčových slov textu stránky a reklamy. Povolená délka textů je stejná jako v AdWords: 25-35-35-35. Pozice reklam je zatím určována pouze cenou, minimální cena za proklik jsou 3 koruny. Zeptal jsem se produktového manažera systému AdContext, Marka Zábrodského, proč není cena nižší:

Cena je stanovena takto vysoko, protože získané peníze za klik musíme rozdělit mezi nás a servery, které chtějí také něco vydělávat, a pokud bychom serveru dávali malé částky, tak by to pro ně nebylo zas tak efektivní. Český internetový svět není tak velký, abychom měli takové obraty jako Google. Samozřejmě ještě cena není definitivně stanovena a může se stát že v průběhu minimální cenu za klik snížíme. (Marek Zábrodský)

V pozadí kontextového cílení by měla být vlastní technologie AdContext spojená s fulltextovým indexem Jyxo (víc nevím), klíčová slova to ohýbat umí. Příklad nasazení AdContextu je vidět na stránce www.nehody.cz/aktualita.php?id=123, ale u mě je to "zaspamované" zlatými mincemi, což je ostatně problém i jiných reklamních systémů (zlaté mince nadmíru ukazuje i testovací náhled AdSense). Systém běží na .NET Frameworku a ASP.NET. Zadávání reklam je integrováno ve stávajícím systému Newlinx.

Podmínky pro přijetí serveru do AdContext nejsou přesně stanoveny, ale mělo by jít o obsahové a často aktualizované stránky. Ačkoli bude záležet na dohodě, AdContext bude v zásadě požadovat exkluzivitu. Všechno to vím od Marka Zábrodského, který mi ochotně odpověděl na mé dotazy.

BBText

Na brouzdej.cz se testuje nový systém propojený se systémem BBKontext, který provozuje Billboard.cz. O BBKontextu jsem zde ještě nepsal, ale v zásadě jde opět o podobný model kontextového cílení, jako má eTarget, AdSense a nyní tedy i AdContext. Podle mého názoru bude slabinou BBKontextu zvláštní způsob výpočtu ceny za proklik, do které se nepřímo úměrně promítá též míra prokliku reklamy. Jenomže míru prokliku jde spravedlivě měřit pouze ve výsledcích vyhledávání, nikoli ovšem v kontextové reklamě -- tam míra prokliku skoro nic neříká. To jsem odbočil. (Aktualizace: dole je vyjádření provozovatele systému.)

Reklamí formát, kdy se některé ze slov článku dvojitě podtrhne a po najetí myší se objeví velká bublina s textovou reklamou, znám pod jménem IntelliTXT (možná se tomu říká jinak). IntelliTXT je ve Státech patentovaná technologie patřící Vibrant Media. Nyní tento produkt tedy testují v Billboardu pod názvem BBText. Radim Hasalík o tom přináší krátký článek Testujeme nový druh textové reklamy, ve kterém je hlavně vše říkající obrázek. Chcete-li tuto reklamu vidět nejen na obrázku, ale i přímo na brouzdej.cz, musíte párkrát refreshnout stránku.

BBText se do obsahových stránek implementuje jako javascriptový kód (kombinace interního a externího skriptu). Chcete-li znát můj názor na tuto formu reklamy, kdy nějaký text vypadá jako odkaz, ale ve skutečnosti je to reklama, tak už ten názor znáte: zavádějící, tedy špatné. Originální IntelliTXT aspoň nenechává původní dvojitě podtržené slovo proklikávat, jako to dělá BBText. No ale třeba se to bude někomu líbit.

Proč jaro v titulku

Mám rád konkurenci. Vyčkávání Google AdSense se vstupem na český trh přineslo do českého prostředí pár konkurenčních projektů -- a to jsem nezmínil kontextové cílení eTargetu -- které se snaží obsadit trh, než Google přijde. Ačkoli se na české Google AdSense těším jako pitomé štěně na míček, růst českého trhu vítám. Pravé jaro české textové reklamy ale teprve přijde -- tohle jaro myslím kalendářně.

Aktualizace: vyjádření k BBKontextu

Michal Matula, manažer systému BBKontext, mi poslal svoje vyjádření k tomuto článku. Rád je zde uveřejňuji:

Je pravdou, že u kontextových systémů typu BBKontext je CTR více závislé na kvalitě systému, než jak je tomu u reklamy ve vyhledávání. Nicméně náš koeficient zobrazování poskytuje ideální systém pro všechny - klienti jsou díky němu schopni dosáhnout výrazně nižších cen za klik a systém se tím současně chrání před spekulanty, kteří PPC systémy zneužívají, protože nízké CTR znamená buď nutnost vyšší ceny, nebo zastavení kampaně na nevhodně zvolené slovo.

Poskytujeme inzerentům celou řadu dalších nástrojů (cílení), které umožňují CTR vylepšit. Patří mezi ně zejména možnost omezit kategorie webů, na kterých se bude zobrazovat, použít omezení frekvence zobrazení jednomu uživateli, časově omezit zobrazování apod. Dle zkušeností klientů lze pouhým omezením kategorií CTR zdvoj- i vícenásobit.

Že lze dosáhnout dobrých CTR, a tedy i dobrých cen za kliknutí, dokazují naši klienti sami - v současné době běží více než 90% slov za cenu lepší než základní (5 kč) a necelých 70% dokonce za cenu 2 Kč či 1 Kč. (Michal Matula, BBKontext)

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský známý jako Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.