Yuhůův weblog o webu

v neděli 4. září 2005

Cílení webdesignu: uživatel versus klient

Firmám, které se zabývají webdesignem, se vyplácí sledovat spíše požadavky svého klienta než jeho zájmy. Strašně rád věci škatulkuju, a tak jsem si vytvořil dva pojmy:

Webdesign cílený na uživatele je to, co dnes známe pod pojmem použitelnost, přístupnoust, dobrá informační architektura, přehledná navigace. Umožňuje uživateli webu, aby na webu udělal to, proč tam přišel (nakoupil, početl si).

Webdesign cílený na klienta je orientován vizuálně, protože klient (zadavatel, investor) uvažuje hlavně podle vzhledu. Účelem webu cíleného na klienta je, aby si klient (ředitel, zadavatel) řekl: "To máme ale krásný/zajímavý/výjimečný web!" Pocity uživatelů už nejsou podstatné, fakt ne.

Protože zadavatelé (a investoři) v praxi většinou nerozumějí potřebám svých uživatelů, dělat web cílený na uživatele je pro webdesignérská studia riskantní krok. Mohli by ztratit příležitost, jak klienty oslovit. Protože stačí udělat hezký grafický návrh s hezkými barvami -- podepsat smlouvu -- a zbytek se "nějak udělá".

Proces tvorby podle cílení

Webdesign cílený na uživatele začíná úvahami, co je vlastně potřeba, a výstavbou obsahu. Teprve nakonec se přejde k malování vzhledu. (Abychom si rozuměli: používám Pixyho širší pojetí webdesignu a chápu webdesign jako "návrh webu", tedy všechno, co k návrhu webu patří. Nikoli tedy pouze vzhled.)

Jak jsem nastínil výše, webdesign cílený na klienta začíná nový web naopak grafickým návrhem. Je to logické, protože zadavateli je jedno, jak web bude fungovat, ale není mu jedno, jak bude vypadat. Po grafickém návrhu se přejde ke kódování, programování a teprve nakonec k psaní obsahu.

Když jsem včera odkazoval na Plaváčkův postup tvorby webu, který dosti odpovídá cílení na klienta, ozval se v komentářích Pixy. Dovolím si delší citaci:

Návrh dobrého webu začíná u stolu při hodinách diskusí s klientem, co vlastně od webu očekává a co by měl přinést; pak pokračuje návrhem struktury webu, volbou technologií, návrhem datových struktur, návrhem a odladěním navigace; pak pokračuje přes copywritera ... a teprve potom má skončit u grafiků a kodérů - což už je ta nejméně podstatná věc celého webdesignu; oni už jen musí náležitě aplikovat závěry těch předchozích, nejdůlěžitějších fází. (Pixy v komentářích na tomto blogu)

To je webdesign cílený na uživatele.

Problém je v zadavatelích

Všem webdesignérským firmám bych přál klienty, kteří vědí, co vlastně od webu očekávají. V naprosté většině případů to nevědí a nechtějí obětovat X hodin na společnou analýzu. Dokonce se dá přibližně tvrdit, že čím je firma větší, tím toho vědí méně a tím více jim záleží na vzhledu nebo animacích. Vždycky mě uchvacovalo, že ty nejdražší weby (statisíce až milióny) jsou zpravidla ty nejpříšernější. Dnes si to vysvětluju tak, že čím je větší rozpočet, tím do toho na straně klienta kecá větší počet méně kompetentních lidí (vystoupali až na pozice, na které už nestačí). Pokud mezi nimi snad je někdo, kdo ví, co chce, bývá umlčen jinými, kteří chtějí modré odkazy na modrém pozadí (a gendrální ředitel vyžaduje, aby to hlavně "mělo jiskru").

Přesto se dnes mezi zadavateli začínají častěji objevovat takoví, kteří vědí, co chtějí. V drtivé většině jde o malé a střední firmy, které se už s webem jednou nebo dvakrát spálily. Jejich první web byl levný a nefungoval, druhý web byl drahý, ale také nefungoval -- chtějí něco, co bude fungovat. Teprve takovým se dá prodat webdesign cílený na uživatele. Počítám, že jich časem bude přibývat, ale moc optimistický nejsem. V rychle rostoucím prostředí českého internetu totiž lecjaký průser vypadá jako celkem slušný úspěch. (Příklad číselné magie: na web chodí 60 návštěv denně, což odpovídá "úžasným" 1800 návštěvám měsíčně. Meziroční nárůst na 240%, takže se otevírá šampaňské. Průměrný počet shlédnutých stránek na jednu návštěvu: 1,8. Web stál 260 tisíc.)

Chcete SEO? Naúčtujeme SEO

Stále častěji se objevují klienti, kteří se už spálili, ale někde si něco přečetli o použitelnosti, SEO, SEM, o uživatelských testech nebo podobných věcech, a požadují je. To je dobře, ale webdesignérská studia jsou chytřejší a rychlejší. Pokud chtějí na dnešním trhu uspět, samozřejmě musejí tyhle novinky nabízet. Protože tomu ale málokdo rozumí (a klient zpravidla nejméně, jak chcete třeba měřit použitelnost?), tak to ve skutečnosti nemusejí vůbec dělat. Stačí, když se to vyfakturuje. Přístup ke klientovi může vypadat následovně:

"Chcete použitelnost? Máte ji mít! Uděláme vám stránky, které budou opravdu fungovat, o to nám jde! Tady se podívejte na jejich grafický návrh."

Nouze Dalibora s vlky výti

Jsou webdesignéři, kteří umějí udělat web tak, aby byl optimalizovaný pro uživatele. Je jich i docela hodně a baví je to tak dělat. Ale aby se byli schopni uživit, musejí zároveň cílit i na klienty. Takže většinou začínat grafickým návrhem a doufat, že se trh někdy změní.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský známý jako Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.