Yuhůův weblog o webu

v úterý 1. listopadu 2005

Centrum spustilo zpravodajství Aktuálně

Mrkněte na www.aktualne.cz. Přeji novému zpravodajství portálu Centrum hodně nápadů a samostatnosti. Nad novým projektem se zamýšlím.

Vzhled stránek nového zpravodajství se mi pranic nelíbí. Berte to prosím jako můj laický názor. Modrá s oranžovou, stísněný trojsloupcový layout... je to dost okoukané. Plusem je relativní jednoduchost, dobrá šířka hlavního sloupce a alespoň průměrná čitelnost. Kód mi moc neimponuje, je tam na můj vkus příliš reklam načítaných javascriptem z externích serverů, což stránky zpomaluje mnohem hůř, než kdyby tam třeba byl tabulkový layout. V kódu jsem takových externích reklamních bloků napočítal jedenáct (z toho zatím většinou nevyprodaných).

Stránky chtějí být psány v XHTML, ale jak redaktoři vevnitř asi používají nějaký wysiwyg editor v Exploreru, tak jim do toho lezou HTML tagy velkými písmenky. Zpracování CSS stylů se mi líbí až na to, že jsou připojeny v příliš mnoha souborech, což opět zpomaluje načítání. V kódu mě asi nejvíc zaujal meta tag description:

<meta name="description" content="Aktuálně.cz - nejrychlejší a nejobsáhlejší zpravodajství - Centrum.cz" />

Ostatně, proč se nepochválit?

Ohledně centrální adresy trpí web "rozdvojením osobnosti". Ačkoli všude uvádí adresu Aktuálně.cz, ve skutečnoti přesměrovává na url http://aktualne.centrum.cz. Očekávám, že to část uživatelů zmate. (Aktualizace: očekávání potvrzeno. BBC opravdu cituje zdroj jako "podle serveru Centrum.cz".) Z hlediska optimalizace pro vyhledávače také zamrzí číselné parametr v URL za otazníkem.

Dost slušná redakce

Kolem projektu Aktualne.cz se točí pár známých jmen. Šéfredaktorem je Jakub Unger, největší hvězdou pak Sabina Slonková. Celé složení redakce bylo už nějaký čas známo. Zdá se mi, že redakce dost spolupracuje s nějakou televizí 24, protože tam od nich mají nějaká videa.

Moje úvahy

Ačkoli bych projektu Aktuálně přál vše dobré, protože se zdá, že se bude snažit o původní a seriózní žurnalistiku, moc bych na jeho úspěch nevsadil. Jednak je český on-line prostor zpravodajství už hodně konkurenční (Idnes, Novinky atd.) a za druhé Centru se zatím zpravodajství zrovna nedařilo. Není moc důvodů očekávat, že s tímhle koncepčně průměrným a technicky slabým řešením udělá díru do světa. Aktuálně.cz sice bude mít pravidelný přísun čtenářů z hlavní stránky Centra, ale to měly už lidovky.centrum.cz, které ovšem (pokud vím a slušně řečeno) moc nezabodovaly. Jediná šance Aktuálně je v tom, že se prosadí jako značka.

Hlavní masa českých on-line čtenářů zpravodajství se rekrutuje z lidí, kteří se nudí v práci. Tak čtou web, protože přitom vypadají, že něco dělají na počítači. Z nich většina chce číst bulvár, nikoli seriózní zpravodajství, protože cílová skupina seriózního zpravodajství naopak v práci obvykle pracuje. To je důvod, proč se mnohem více vyplácí dělat na webu bulvár.

Dělání kvalitního webu je běh na extrémně dlouhou trať. Psaní novin je naopak sprintem do zítřejší uzávěrky. První pohled na aktualne.cz nenaznačuje, že by si členové redakce nebo vývojového týmu byli tohoto rozdílu vědomi (stejně jako si ho nejsou vědomi v Novinkách, v Idnesu a jinde). Podstata obou médií je jiná. Aby měl nový seriózní zpravodajský web šanci, musel by se stavět spíše jako obsahový web s promyšlenou informační architekturou než jako standardní internetový klon papírových novin, kopírující hloupé chyby všech klonů ostatních, i když sám klonem není. Jenomže stavění dobře prolinkovaného webu s nadčasovým obsahem by od klasických novinářů vyžadovalo převratnou změnu myšlení a mnohem obětavější makačku, než jakou mají s přepisováním bleskovek nebo komentováním událostí, na které si už za týden nikdo nevzpomene. Držím palce.

Související: Rozhovor s Romanem Gallo o cílech Aktuálně.cz.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský známý jako Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.