Yuhůův weblog o webu

v pátek 8. prosince 2006

Co přinese české AdSense

Výdělek, zaspamování českého webu a další možnost reklamy pro inzerenty.

Na dnešní den jsem se těšil pár let už od chvíle, kdy jsem dokončil překlad rozhraní AdSense. Netušil jsem tenkrát, že to bude trvat tak moc dlouho. Google dnes konečně povolil na českých stránkách zobrazovat reklamy AdSense a mnoha provozovatelům stránek tak zajistil příjem. Už jsem o AdSense psal, tak to "zkrátím" .

Výhody AdSense pro majitele stránek

Už dříve byla možnost mít na stránce kontextové reklamy různých českých reklamních systémů. Problémem byla ale nízká variabilita inzerentů. V Google AdWords inzeruje kdekdo, takže inzeráty v AdSense budou rozmanité. Tím pádem půjdou velmi dobře zacílit ke konkrétnímu obsahu stránky. To je kladný efekt té spousty inzerentů, kteří v AdWords jsou. (Zatím se to moc nechytá, skoro všude jsou parfémy a manažeři, ale to se snad spraví.)

Říká se, že Google svým partnerům v AdSense dává vysoké provize z prokliku, zruba 60 až 80 procent. To je oproti zdejší české tradici fakt dost. Jinak řečeno se tím dá vydělat.

AdSense má oproti jiné reklamě i nevýhody. Například se počítá na prokliky, takže aby to vydělávalo, reklamu je potřeba mít na čestném místě, ne někde zastrčenou v patičce. Klasická reklama placená za zobrazení nebo za období vydělává obvykle víc než kontextovka, ale člověk se musí starat s shánět ji. Oproti tomu u AdSense stačí vygenerovat si kód, vložit ho do stránky a nechat si posílat prachy (a platit z nich hanebné daně).

Výhody pro inzerenty

Počítám, že do AdSense se brzo zaregistruje spousta českých webů, což bude pro inzerenty znamenat docela velký reklamní prostor, na kterém se mohou realizovat. Šlape to přes systém Google AdWords, takže nyní bude relativně jednoduché sehnat si pro české stránky přes AdWords cca dvojnásobek prokliků než dosud.

Nevýhodou Google AdSense pro inzerenty bude, jako u všech kontextových reklam, velmi nízká míra konverze. Lidé přicházející z vyhledávání prostě nakupují mnohem více. Počítám, že se Adsense bude hodit spíše na propagaci značky než na přímé získávání zákazníků. Znám hodně inzerentů, kteří si v AdWords cílení na obsahovou síť (což je synonymum pro AdSense) vypínají. Na druhou stranu je fajn, že když se někomu v AdWords nevyplácí cílit na obsah, může si pro AdSense (obsah, kontext) nastavit jinou (nižší) cenu za proklik než pro klíčová slova ve vyhledávání.

Spamování českého webu 2.0

Zkratka MFA znamená Made For AdSense (vytvořeno pro AdSense) a označuje jev, který se v posledních letech hojně objevuje na anglicky psaném webu. MFA jsou stránky vytvořené jen za účelem umístění reklam z AdSense. Dost často je MFA zároveň SEO spam (lze je bonzovat, věřím, že to někdo čte). Očekávám, že se MFA bude hojně objevovat i na českém webu. Bude veselo. Zatímco dosud se spammerům vyplácelo spamovat jenom pár set komerně zajímavých slov typu chorvatsko nebo nábytek, ode dneška budou cílit na všechno. Protože nyní mohou být komerčně zajímavé prokliky ze všeho.

Aktálně o AdSense píší: Milan, Marigold a Radim

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský známý jako Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.