v neděli 4. března 2007
Neuvěřitelně moc. Skoro každý text, který najdete na webu nějaké cestovky, je odněkud šlohnutý. Zkopírovaný, chcete-li. Provozovatelům webů prodávajících zájezdy, smažících affil na Invii nebo vydělávajících v AdSense zřejmě autorské právo vůbec nic neříká. Zvyknul jsem si vídat svoje texty na různých cizích webech, sem tam si mým povídáním nějaká studentka vylepší blog (nemyslí to zle), ale občas najdu věci, které mě vytočí kapku víc. A začíná se mi to stávat čím dál víc. Pár příkladů:
Jakési Lástíky.cz našly moji stránku o pláži Matala (odkaz) a zkopírovaly si ji k sobě včetně obrázků (odkaz). A aby nebylo sporu, čí fotka skály to je, hezky si na ni plácnou nápis Lastiky.cz, pěkně veselou žlutí. Že v levém horním rohu zapomněli umazat můj copyright (odkaz na originál), je zřejmě nepálí. Kde vzali zbytek obsahu svého webu, se mi nechce ani domýšlet. Ale lze to dohledat.
Tolik Lastiky, pojďme dál. Že cestovka Nubis použila moje texty jako lákadlo na svých 127 zájezdů na Krétu (archiv, odkaz, ), to vem čert. Má tam dole hezký copyright © 2005 Nubis.cz vyvedený decentní šedou. Nepochopím ale, jak funguje web ceskenoviny.cz. Tamní článek o Krétě (odkaz) je plný ukradených textů z různých webů, v závěru zejména z mého (kreta.rovnou.cz). To je zatím normální čórnutí textů, ale podpis pod článkem je z říše snů. Cituji:
Autor: www.sopka.cz
Tak fakt nevím, jestli ceskenoviny kradly pro sopku nebo sopka pro ceskenoviny :-). Mám štěstí, že svoje texty píšu poněkud lidovým jazykem, takže se relativně málo kradou. Z jiných webů se kopíruje mnohem víc. Dal bych sem příklady, ale těžko se to dokazuje, protože kopíři se mohou handrkovat, že text sami napsali, případně že k němu mají práva. Jedině u svých textů a obrázků mám jistotu, že to fakt čórnuli.
No, vlastně ani moc nevím, co s tím. Dá se jim samozřejmě napsat, aby to stáhli. Občas to funguje, občas ne. Když je plagiát na nějaké bezplatné službě (sweb, wz, blog.cz apod.), dá se psát provozovatelům. Už to znají (např. blog.cz) a sjednají nápravu. Ale kdo má stále kontrolovat, jestli ho někdo nekopíruje? Navíc opravdoví hardcore loupežníci mívají vlastní doménu.
Asi efektivnější by byla právní cesta. Zajděte za notářem, nechte si potvrdit, že na dotyčné stránce je k dnešnímu datu váš obsah a pak vymáhejte škodu za ušlý zisk. Půjdu vám za svědka z hlediska marketingu ve vyhledávačích, jestli chcete (protože je evidentní, že ukradením obsahu se ve výsledcích vyhledávání čas od času ocitne plagiát místo originálu, který tak přichází o návštěvníky, potažmo o zisk). Neznám ale žádný případ, že by se někomu něco takového povedlo vyhrát. Doufejme, že zatím.
Narazíte-li na obzvlášť palčivý příklad kopírování svých textů, hoďte nám to do formuláře na SEO spam. My už se s tím nějak popereme a pokud bude evidentní, co je plagiát a co originál, nebude důvod plagiát nadále indexovat. Nemusí pršet, stačí když kape. Což je doufám i první malý pádný argument ve smyslu, proč neloupit cizí obsah.
Přidat nebo číst komentáře,
počet:
O zmatení pojmu kontextová reklama
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu. Adresa: weblog.jakpsatweb.cz