v pondělí 4. července 2011
Jak vytřískat prachy ze zkracovačů adres
Zkracovač adres je aplikace, která krátké URL ležící na doméně zkracovače přesměrovává na dlouhé URL ležící jinde. Uživatelé do aplikace jednou vloží dlouhé URL a získané krátké URL potom používají na twitteru, facebooku a na jiných místech. Tyhle odkazy vytvořené uživateli jsou celkem cenné.
Teď jak zbohatnout. Stačí mít mnoha uživateli používaný zkracovač adres a odolný žaludek (nebo dobře napsané "smluvní" podmínky). Potom můžete začít krátké URL přesměrovávat nikoli na původní cíl (dlouhé URL), ale někam k sobě. Tím k sobě dostanete 1) návštěvnost a 2) odkazy. Kdy budete přesměrovávat k sobě, řazeno od nejmenších sviňáren po největší:
- když původní dlouhé URL přestalo existovat (vrací 404, divné 302 apod.)
- když přes krátké URL málokdo chodí (získáte zpětný odkaz a riziko, že si toho někdo všimne, je malé)
- když přes krátké URL chodí hodně lidí (přivedete někam návštěvnost)
- když uživatel založil krátké URL dávno (asi si změny nevšimne)
- náhodně
- vždycky
- případně některé URL přesměrujete k sobě jenom pro roboty vyhledávačů, klikače dál pošlete na původní obsah
Tím tedy získáte návštěvnost a odkazy pro nějaký svůj obsah. Co teď s tím:
- můžete si u sebe vytvořit umělou stránku s obsahem odvozeným z původní URL a prodávat na ní reklamu cílenou na text původní URL
- můžete to udělat na jiném serveru, aby to nebylo tak nápadné a hůře se dokazovala falešnost takovéh počínání
- můžete odkazy dál přesměrovávat platícím klientům, klidně i třeba podle tématu (odvoditelného z původní URL nebo z jiných dat)
- měkčí verze je, že u sebe budete mít jenom frameset a původní cíle dlouhých odkazů zobrazovat v jednom z rámů. V tom druhém se dá prodávat reklama.
A co když na to někdo přijde?
- znáte někoho, kdo by kontroloval své odkazy na Twitteru, Facebooku, v diskusích a podobných místech?
- pokud se to proflákne, není problém na pár dnů vrátit ten "poctivý" stav, než povyk utichne
- a i kdyby se to profláklo, lidi přece svůj oblíbený zkracovač používat nepřestanou
- navíc: "smluvní" podmínky to přece dovolují!
Teď si asi říkáte, co to tady doporučuju. Zbláznil jsem se? Zatím úplně ne. Jenom vás chci vyprovokovat k odpovědi na následující otázky:
- Důvěřujete svému zkracovači? Co až vstoupí na burzu a bude potřebovat roztočit kola monetizace?
- Máte na svých webech dostatečně krátké adresy? Nenutíte svoje uživatele zkracovač používat?
- Už máte svůj?
Aktualizace: Marek mi poskytnul svoje starší poznámky a z nich doporučuji prostudování tuto polemiku mezi názorem podobným mému a názorem programátora zkracovače.
trvalý odkaz
Dlouhodobý copywriter
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu. Adresa: weblog.jakpsatweb.cz