Yuhůův weblog o webu

29. 3. 2012

Tři zásady pro tvorbu dobrých SEO URL

Jaké by měly být dobré adresy, aby zaručily dobrou dohledatelnost informací? Přináším přehled třích hlavních vlastností. URL adresy by měly být

  1. trvalé,
  2. trvalé
  3. a trvalé

Trvalé

Původní význam odkazů na webu je ten, že na ně lidé mohou klikat, a tak se dostat na jinou adresu. Odkaz namířený na URL adresu, která není trvalá, časem přestane fungovat. To naštve jak uživatele, který kliknul na chybu, tak autora odkazu, který má na stránce pak rozbité odkazy. Představte si motivaci takového odkazujícího autora: chtěl pomoct cizímu webu, který se mu líbí, ale vděku se nedočká. Místo toho, aby provedl dobrý skutek, si na svém webu vyrobil časovanou chybu!

Trvalé

Teď bude řeč o trvalosti obsahu. Jak odkazující autoři, tak vyhledávače mají rády, když je na URL postupem času plus mínus to samé. Netvrdím, že by se články neměly aktualizovat (měly), ale neměly by se nahrazovat výpisem nějakých automatických blbostí. Jasně, výpis zboží v e-shopu nebo hlavní stránka zpravodajského webu se musí často měnit, to jsou snad jediné výjimky. Ale už třeba stránky v archivu zpravodajského webu by obsah měnit neměly. Tímto zdravím například posterous.com a drkot.cz, které mají v archivu blbě udělané stránkování, protože se jejich obsah stále mění.

Trvalé

Co z toho, že má adresa krásně vyskládanou podobu ze slov titulku, když nefunguje? Pročetl jsem si teď namátkově 5 návodů na návrh optimálních adres, jak mi je vyhodil vyhledávač. Můj předpoklad byl, že tam najdu jenom technické návody na to, jak pomocí nějakého skriptu nebo triku převést tak zvané ošklivé adresy na tak zvané hezké adresy. Tato řešení nemám moc rád, protože v dlouhodobém horizontu vedou jenom k chybám a rozbitým odkazům, protože ten skript nebo trik jednou přestane fungovat. Potěšilo mě, když jsem aspoň v článku na prohlizece.info od Jana Mikuly našel odstavec aspoň trochu k tématu:

S tím souvisí i trvalost adres. Adresy by měly být navrhnuty tak, aby se pokud možno vůbec neměnily. Vyhledávače berou stáří URL adresy jako jeden z parametrů při hodnocení. A čím jsou URL starší, tím je vyhledávače více preferují. Zároveň při časté změně URL adres nemusí vyhledávače novou URL adresu zaindexovat. Trvalost URL adres hraje důležitou roli i pro uživatele. Často se stává, že si uživatel stránku uloží do oblíbených stránek (záložek) a po nějakém čase se k ní vrátí. Pokud se mezitím adresa změnila, uživatel má smůlu.

Přiznám se, že zmiňovaný efekt "čím starší URL, tím preferovanější ve vyhledávači" by mě vůbec nenapadlo do tohoto mého textu dát. Ale možná na něm taky něco bude. A ještě jeden citát si dovolím, tentokrát od šest let mladšího Marka Prokopa z webu od Vrány:

Mohu se zeptat, proč je URL kde-nas-najdete/ lepší pro vyhledavače než clanek.php?id=12? Mně to z hlediska vyhledavačů připadá úplně stejné.

Taky mi to připadá úplně stejné. Takže na trvalé!

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.