v pondělí 9. srpna 2004
Jak bych vyhrával foťáky
Robert Němec na svém webu seo-sem.cz vyhlásil soutěž v SEO. Vyhrávat ceny bude ten, kdo bude v Google první na nějaké příšerné sousloví, které zadavatelé vymysleli (a na celém širém webu zatím neexistuje).
Těžko se dá vymyslet něco měřitelnějšího a populárnějšího, než je první místo v Google. Ale těžko říct, na co je to dobré kritérium na propagaci SEO jako takového.
První místo v Google je totiž často docela k ničemu. Kupříkladu moje stránky jsou v Google na prvním místě na spoustu slov, o která jsem nikdy neměl zájem (namátkou např. psát, zpaměti, příprava, efektivnější, parazitní). Ale i u slov, o která stojím, není nutné být na prvním místě. Ve skutečném SEO jde o to být umístěn dobře na více sousloví, nejlépe takových, která s tematikou souvisejí nebo řeší uživatelův problém. Také titulek musí být hezký, aby si někdo kliknul. Jde o to, zda se z návštěvníka stane zákazník či příznivec, jde o spoustu dalších věcí. První pozice je jenom třešnička na dortu.
Kdybych se chtěl za každou cenu dostat do Google na první místo na nějaké klíčové sousloví, postavil bych si spamovou linkfarmu. Dělal bych to takhle:
- Připravil bych si hodně (kolem tisíce) statických HTML stránek, z nich jednu hlavní a jednu "mapu".
- Do titulku hlavní stránky bych dal žádané sousloví, nejlépe dvakrát nebo třikrát za sebou.
- Do textu bych dal nadpis s dvojím opakováním sousloví. Přidal bych krátký odstavec textu s asi tak trojitým opakováním sousloví, promísil bych to nějakým smysluplným textem.
- Pravidelně bych hlavní stránku měnil (ideálně denně), stačí přidat nebo ubrat pár slov.
- Hlavní stránku bych udělal datově co nejmenší (do 5 kB). Jde přitom o datovou velikost HTML kódu, ne pouze textu.
- Na hlavní stránku bych umístil něco poučného nebo veselého, aby byla aspoň nějaká šance, že na to někdo odkáže. Možná porno nebo tak něco (časem bych to sundal, ať nemám moc traffic). Přidal bych to tam externím javascriptem nebo textem v obrázku, abych zbytečně nezvětšoval velikost html dokumentu.
- Do těch asi tisíce podstránek bych dal texty porůznu obsahující klíčové sousloví. Zejména do titulků a nadpisů. Vzájemně bych je provázal odkazy, jejichž textem by bylo klíčové sousloví. Nejvíc práce bych asi nechal na tom, jak zařídit, aby se ty soubory navzájem lišily, aby je Google neignoroval. Většinou nestačí přigenerovat nějaký textík na konec souboru. Když se ale automaticky přidá náhodné slovo na konec každé věty, tak to stačí.
- Na každou podstránku bych přidal odkaz na hlavní s textem klíčového sousloví.
- Na stránku "mapa" bych dal asi 120 odkazů na jednotlivé podstránky (zbytek by se prolinkoval mezi sebou). Mapu bych odkázal z hlavní stránky. Až ji Google najde, tak bych ji začal měnit (včetně odkazů, které obsahuje).
- Pokud by sousloví obsahovalo diakritiku, vůbec bych se nebál pojmenovávat soubory s diakritikou. Google to rozdejchá. Místo mezer patří pomlčky.
- Zaregistroval bych si prostor na nějakém freewebu (ale ne na webparku, ten moc mění jména souborů) a tam ty stránky (kromě hlavní) nakopíroval. Pro jistotu bych to udělal na dvou různých adresách (co kdyby mě zabanovali). V adrese domény bych se snažil mít klíčové sousloví oddělené pomlčkami.
- Zjistil bych si, jaké stránky jsou na klíčové sousloví v Google první a odkázal bych na ně statickým odkazem (ale bez klíčového sousloví v odkazu). Vybral bych jich tak pět. Napsal bych jejich majitelům a požádal o zpětný odkaz (pokud to neudělají, nevadí, ale odkaz na ně bych tam nechal). Jak bych stoupal výš, rušil bych odkazy na stránky pode mnou.
- Ostatní stránky, které jsou na klíčové sousloví vysoko a dělají podobné praktiky jako já, bych zkusil na Google nabonzovat, třeba je vyřadí.
- Na všechny svoje starší stránky bych přidal textový odkaz na hlavní stránku v textu by bylo klíčové sousloví. Když soutěž, tak s nasazením, ne?
- Některé z popisovaných věcí by stačilo udělat nebo změnit asi tak týden před vyhodnocením.
- Odešel bych na toaletu a pár dnů bych z toho zvracel.
V Google by taková taktika pravděpodobně fungovala. Celé by to zabralo přibližně týden, plus sledování, vyhodnocování (zvracení nepočítaje). Příšerně nákladné. Takhle se ovšem SEO nedělá.
Opravdové SEO je win-win-win situace. Proč třikrát win? Poprvé vyhraje uživatel, když rychle najde, co hledal. Podruhé majitel webu, když prodá, co prodává. A potřetí SEO konzultant, protože se majiteli vyplatí dát mu slušnou provizi. Kdybych tedy chtěl nějaký z těch hezkých foťáků, které se v soutěži na seo-sem.cz dají vyhrát, udělal bych to jinak: dva dny bych prováděl skutečnou optimalizaci pro lidi a třetí den bych si ten foťák skočil za vydělané peníze koupit.
Reakce: Cubseo (jeden z organizátorů soutěže).
I když bude první Pixy, nakonec to ale nevyhraje, protože se nepřihlásí. Budeme totiž všichni odkazovat na Pixyho Běžešelemovací řůčovičky a není co řešit. Vysvětlení má Pixy na blogu.
Hezky (třebas trochu moc rozvlekle) soutěž obhajuje Nitro. Ve spotu SEO soutěž a válka proti Němcovi také oznamuje svoji účast v soutěži. Držím palce.
trvalý odkaz