Yuhůův weblog o webu

v úterý 24. srpna 2004

Rozhodování zákazníků

Na Intervalu dnes vyšel článek, který si pro sebe označuji za událost roku. Marek Prokop - Podle čeho se zákazníci rozhodují. Článek je součástí seriálu o tom, jak psát webové texty. Cituji stěžejní část:

V první fázi vybudujete obraz rezonující s emocemi čtenáře. V druhé fázi čtenáři poskytnete konkrétní fakta, aby mohl své emotivní rozhodnutí sám před sebou zdůvodnit.

Mnoho webů má problém s tím, že ačkoli třeba mají velkou návštěvnost, návštěvníci na stránkách nedělají to, co by majitel webu potřeboval. Nenakupují, neregistrují se, nečtou. Jiné weby jsou naopak napsány tak zajímavě nebo živě, že je pro mě udělání toho posledního kroku (např. objednávka katalogu) spíše radost. Čím je dán ten rozdíl?

Sám pro sebe beru psaní spíše deduktivně. Když vidím web a jeho texty, tak prostě dokážu říct, jestli je to napsané dobře nebo blbě. Na Markovi se mi líbí jiný, induktivní přístup k problematice: myslím, že dokáže vyjmenovat znaky, které by web měl mít, aby byl dobrý.

Ještě k tomu výše uvedenému citátu o uživatelově rozhodnutí: Nechci to zlehčovat, ale při odkazování z weblogu je to podobné jako při nákupu. Napřed se rozhodnu, že něco odkážu -- to je pocit -- a teprve pak přemýšlím, čím zařazení odkazu zdůvodním -- to je tenhle text.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, janovsky@gmail.com