ve čtvrtek 2. prosince 2004
Navrcholu.cz vydalo tiskovku s listopadovým podílem vyhledáváčů na české scéně. Toplist nedávno podobnou svou statistiku vypnul, takže jsou čísla od Navrcholu vítaným zdrojem, třebaže pouze potvrzují stávající stav. Už jsem o tom zde několikrát psal:
Jde prostě o to, ze kterého vyhledávače přicházejí návštěvníci na české stránky. Navrcholu i Toplist to zjišťují z referrerů stránek zapojených ve statistickém systému. Listopadová čísla z Navrcholu:
Vyhledávač | podíl |
---|---|
Seznam.cz celkem | 51,6% |
Google.* | 21,7% |
Centrum.cz celkem | 7,8% |
Atlas.cz celkem | 6,8% |
Jyxo.cz | 1,9% |
To víceméně odpovídá číslům známým z Toplistu. Mnohem zajímavější je ale vnitřní struktura jednotlivých přístupů, která je v tiskovce také obsažena. Ukazuje, zda uživatelé přicházejí z katalogu, z fulltextu nebo z prohledávání katalogu.
Vzal jsem poslední čísla, která mám z Toplistu (z 10. listopadu), a porovnal jsem je v tabulce se současnými čísly z Navrcholu. Cílem bylo zjistit, kolik procent lidí průměrně proklikává katalog a kolik jich chodí z hledání (ať fulltextového, tak katalogového, ono je jim to stejně většinou jedno).
katalog/měření | katalog | vyhledávání (libovolné) | takže z toho podíl katalogu |
---|---|---|---|
Atlas podle Navrcholu | 2,34% | 4,21% | 36% |
Atlas podle Toplistu | 1,33% | 3,81% | 26% |
Centrum podle Navrcholu | 2,07% | 5,23% | 28% |
Centrum podle Toplistu | nerozlišuje | N/A | |
Seznam podle Navrcholu | 17% | 35% | 33% |
Seznam podle Toplistu | 12,25 | 40,83 | 23% |
Jak je vidět, Navrcholu přičítá katalogům v průměru o deset procent větší čísla. Podle mého názoru je to dáno rozdílnou množinou měřených stránek. Vzhledem k ne zcela povedené cenové politice ze systému Navrcholu letos odešlo hodně webů s velkou návštěvností, které patrně získávaly více přístupů z hledání. Ale může to mít i jiné příčiny. Vliv může mít i to, že Seznam v půlce listopadu vypnul automatické přidávání výsledků z fulltextu do výchozího katalogového hledání, čísla z Toplistu jsou před tímto vypnutím.
V tiskovce je vidět relativní pokles vyhledávání na Google asi o čtyři procenta za devět měsíců (od února). Částečně to připisuji tomu, že se v jeho českých výsledcích na jaře a v létě objevovalo mnoho nečeských stránek (které neobsahují tečku českých počitadel), jednak příchodem technologie Jyxo na Seznam. Podzimní nástup obliby českých portálů je v porovnání s Googlem ale znatelný. Oproti tomu loni Google od listopadu do března naopak posiloval až někam pod třicet procent. Přibližně dvacetiprocentí pozice Googlu je nesporná.
Aktualizace: Martin Kopta na základě stejné tiskovky sepsal pro Lupu článek Podíl vyhledávačů na českém webu.
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu. Adresa: weblog.jakpsatweb.cz