v pátek 7. října 2005
Adfox je nový reklamní systém placený za Prokliky. Provozuje ho Centrum.cz (přesněji tedy NetCentrum).
Při letmé prohlídce systému je znát, že se jedná o systém masivně inspirovaný systémem Google AdWords. Nechápu to jako zápor, protože AdWords je dobrý systém (uvidíme, co na to řeknou právníci Googlu). Vím, že jste čtenáři poučení, a tak vám místo vypisování jednotlivých vlastností adFOXu jenom nastíním rozdíly mezi AdWords a adFOX.
adFOX | AdWords | |
---|---|---|
Minimální částka za proklik | 5 Kč | 1 cent (25 haléřů) |
Kdy běží reklamy | až po schválení | okamžitě |
Kde se zobrazují reklamy | není zřejmé, pravděpodobně v pravém sloupku vyhledávání | v pravém sloupku vyhledávání a na partnerských webech |
Minimální denní rozpočet kampaně | 0 (aktualizováno) | 0 |
Minimální útrata | nominálně není požadována (doplněno později) | není požadována žádná minimální útrata |
Vstupní poplatek | nejedná se o vstupní poplatek, ale je třeba utratit 5 tisíc Kč (doplňěno později) | 5 dolarů |
Publikační pravidla | vágní | detailní |
Řazení inzerátů | 3 pozice podle součinu CTR x nastavená cena, další 2 pozice podle ceny | všechny pozice podle součinu CTR x nastavená cena |
Skutečná cena za proklik | nastavená maximální | jen tolik, kolik je nutno na udržení pozice |
Nastavení kontextového cílení | kontextové cílení není možné vypnout | je možno vypnout a nechat jenom cílení do vyhledávání |
Skloňování | umí skloňovat, |
neumí skloňovat |
Jinak je účet strukturován úplně stejně jako v AdWords. Příjemné jsou zejména možnosti shody (volná, frázová). Škoda, že tam není přesná shoda, která je pro inzerenta zpravidla nejvýhodnější.
adFox | AdWords |
---|---|
inzerát | reklama |
sada | sestava |
poradce | Google Advertising Professional |
partnerský web | účastník AdSense |
5 korun za kliknutí je hrozně moc, takže účast v adFOX nemůžu nikomu vážně doporučit. Možná jenom na opravdu konkurenční a silná slova. 100 korun jako minimální denní rozpočet kampaně je taky moc, to zase vylučuje malé segmenty. (Později jsem se dozvěděl, že minimální útrate neexistuje.) Protože se adFOX evidentně snaží o zobrazování také na obsahových stránkách, tím méně se prokliky mohou vyplatit (konverze z obsahových stránek bývají zhruba o polovinu nižší než z vyhledávání). Vyhledávání na Centrum.cz využívá (když budu optimista) asi 10 procent českých uživatelů webu, takže potenciální počet prokliků odhaduju na poloviční, než jaké přináší Google AdWords.
Jsem rád, že se tento nový systém objevil, protože přináší další možnosti inzerentům. Myslím si, že adFOX bude mít i komerční úspěch, protože zkušení prodejci už po léta umějí prodávat produkty, které jsou pro inzerenty zřejmě nevýhodné.
Situaci budu dále sledovat, pokouším se získat vyjádření i přímo na uvedeném kontaktu. Chci se rozepsat zejména o partnerském programu, který jsem rozhodnut osobně vyzkoušet.
Navigace na adFOX: Hlavní stránka adFOX, Partnerský program, Publikační pravidla, Nápověda adFOX.
Jiné reakce na adFOX: Na Businessweek.cz doporučuji zejm. komentáře.
Pozdější články: Petr Šnajdr: adFOX nebo ad hoc?
Daniel Dočekal se na Lupě ve článku Centrum spustilo vlastní PPC síť pozastavuje zejména nad problémy spouštění.
Aktualizace 9. listopadu: Daniel Péder mi napsal:
Adfox již požaduje minimální vstupní kredit 5000 Kč.
Není to sice vstupní poplatek, ale bez toho to nejde a pro nové uživatele je
to sázka na černou skříňku, takže víceméně poplatek.
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu.