Yuhůův weblog o webu

3. 10. 2008

Kolik je u nás Chromu

Asi tak dvacet pět tisíc, řekl bych. Přijde mi to celkem dost a neklesá to. Dvacet pět tisíc čeho? Uživatelů prohlížeče Google Chrome. Velmi přibližně, střílím dost od boku. Tentokrát věštím nikoli z křišťálové koule, ale z růžové čáry.

Růžovou čáru označenou jako "KHTML" můžete vidět na jednom z grafů globálních statistik Toplistu. Pod KHTML se přitom počítají přístupy prohlížečů s vykreslovacím jádrem KHTML a Webkit, tedy například Safari nebo Konqureor. KHTML je označení nepřesné, ale to je teď fuk. Už pět týdnů do takto označené party patří také Google Chrome a na růžové čáře je vidět zub. Chromový zub.

Připomínám, že tyhle statistiky se počítají ze všech návštěv na všechny weby, které používají počitadla Toplistu, což je asi nejpoužívanější český statistický server. Před vydáním prohlížeče Google Chrome připadlo na skupinu prohlížečů označenou jako KHTML přibližně 0,85 procent všech návštěv. Nyní, po měsíci od vydání Chrome je tam hodnota přibližně 1,5 procent návštěv. Protože skupina "KHTML" pravidelně rostla i před Chromem, stihla by za ten měsíc narůst asi tak na 0,9 % i bez Chromu. Skutečný nárůst, tedy rozdíl 1,5 % - 0,9 % = 0,6 % se dá přičíst efektu Chromu. A protože máme plus mínus autobus čtyři milióny internetových uživatelů, používaných instalací Google Chromu bude plus mínus autobus těch 25 tisíc. (Nechtějte po mě nyní počítat velikost toho autobusu, to nesvedu.)

Taky mi prosím, moji milí čtenáři, odpusťte další hřích, když napřed mluvím o návštěvách a potom najednou o uživatelích. Myslím, že když se bavíme o procentech, mohlo by to přibližně sedět (leda že by uživatelé některých prohlížečů dělali výrazně víc návštěv než uživatelé jiných prohlížečů, což si nemyslím, že by tak bylo).

Proč to vlastně počítám:

  1. Zajímá mě, jestli má smysl pro Chrome a obecně pro Webkit už teď optimalizovat stránky. Myslím, že to smysl má. Hlavně proto, že očekávám další růst podílu Google Chrome a protože kontrola ve Chrome nedá moc práce. Většinou co šlape v Opeře a Firefoxu, šlape i ve Webkitu.
  2. Zajímá mě také, jaký efekt měla informace o uvedení prohlížeče v médiích. Na jednu stranu je 0,6 % fajn úspěch, když vezmu, že Google klasicky jenom něco vytroubil, namaloval komix, udělal dva rozhovory, načež se mediální vosy hned slétly a jsou z toho desetitisíce uživatelů. Na druhou stranu to nevypadá, že by od zítřka všichni začali přecházet na Google Chrome, jak to třetí den po vydání v médiích vyznělo. Z této strany zní 0,6 % jako nic moc.

Já vím, těžko soudit. Dost lidí si Google Chrome v první hype vlně nainstalovalo a nepoužívá ho. Jenomže takoví ty statistiky už neovlivňují. Další trend bude vidět až po pár týdnech. Už teď je ale z čísel z grafu poznat (chce to stáhnout si CSV data), že po odeznění prvotního humbuku uživatelé zůstali a snad i pomalu přibývají. To mi přijde pro Google Chrome jako největší úspěch.

Zub po zvětšení. Graf procent zastoupení khtml v návštěvách na webech měřených toplistem v létě 2008 vypadá jak kobra pozorně hledící vpravo.

trvalý odkaz

Yuhůův weblog píše Yuhů Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.