27. 3. 2009
Teorie intrAnetových paradoxů
Paradox vyhledatelnosti:
- Když je nějaká informace na webu, najdu ji vyhledávačem během deseti sekund.
- Když je tatáž informace na intrAnetu, trvá její nalezení klidně i půl hodiny a končí to tím, že se stejně musím někoho zeptat, kde to je.
Typologie intranetů podle směru růstu:
- Intranety rostoucí zdola plní dobře potřeby malé skupiny lidí nebo jednoho oddělení. Je jich většinou více. Vznikají tak, že se na řešení problému něco někam nainstaluje (wiki, bugzilla, diskuse atd.). Vzájemně nejsou propojené, do každého je potřeba logovat se jinak, nejdou najednou prohledávat a protože má každý intranet různé funkce, vznikají ideologické spory o tom, který je lepší. Lidé se neradi učí další a další rozhraní.
- Intranety rostoucí shora mají jednotné logování, jejich používání je povinné. Používají je všechna oddělení, ale žádnému oddělení se nehodí úplně. Rozšíření o další funkce se určitě připravuje (určitě, řikali to), ale ještě to stále není.
Paradox outsourcingu:
- Teorie: Intranet nám bude spravovat třetí firma, ta s tím má zkušenosti, dělá to pro víc firem, a tak nám tam naprogramuje všechno, co budeme chtít.
- Praxe: Protože je outsourcovaný intranet zaváděný shora, málokomu vyhovuje. Firma, která intranet dodává, jej nechce upravovat na míru, protože tuhle konkrétní úpravu nežádá žádná další klientská firma, a tak by to bylo příliš nákladné.
Paradox použitelnosti:
- "To je jenom pro nás, to nemusí být tak moc vyladěné, jako je vyladěný náš firemní web."
- Ale prací v intranetu tráví někteří zaměstnanci většinu své pracovní doby. Často přitom pracně oklikávají neoptimalizované a neokomentované formuláře.
Pradoxů bezpečnosti jsem vymyslel tolik, že by vás to nebavilo číst. I dobrá firemní síť je zevnitř natolik zranitelná (u průměrných firem až legračně), že by na intranet žádné citlivé informace neměly nikdy přijít. Útoky zvenku nejsou tak důležité, tam venku firemní informace nikoho nezajímají.
Závěrečná doporučení od tajtrlíka manažerského
- Když informaci nelze najít, jako by neexistovala. Dobře se dají prohledávat pouze intranety, které nepoužívají různé úrovně práv. Doporučuju většinu informací zpřístupnit pro všechny zaměstnance i bez logování.
- Intranety rostoucí zdola jsou skoro vždycky lepší. Intranet shora se může vyplácet ve velké firmě, která má stejnorodé zaměstnance a pobočky. Ale i tam je lepší nasadit centrálně něco, co se dříve osvědčilo lokálně.
- Outsourcovaný nebo na klíč dělaný intranet se vyplácí pro činnosti, kterými se firma neliší od jiných firem (personalistika, docházka, kniha jízd). Je ale blbost chtít mít v tom systému všechno. Firma, která jiným firmám zavádí intranety, by je měla sama používat.
- Každá minuta času kodéra strávená na vylepšování ergonomie klíčových částí intranetů se astronomicky vrátí (ovládání klávesnicí, tabindex, doplňování častých položek, ošetření zavření prohlížeče apod.).
trvalý odkaz
Další články jsou v archivu.
Nejnovější příspěvky na hlavní stránce blogu.