Yuhůův weblog o webu

v sobotu 29. dubna 2006

ClickTracks Appetizer

ClickTracks je výborný software na podrobnou analýzu provozu webu. Je také značně drahý. Nový program ClickTracks Appetizer (tedy ochutnávač) je zdarma a má základní vlastnosti ostré verze. Vyzkoušel jsem, co to umí.

ClickTracks Appetizer je program běžící na lokálním počítači. Instalačka se dá stáhnout po registraci (poštou přijde kód). Na analýzu webu potřebuje serverové logy, což se dá chápat jako výhoda i nevýhoda: většina analytických řešení pracují s posíláním neviditelných teček. Analýza z logů je přesnější, ovšem ne každý má logy rychle po ruce.

Asi nejlepší věc, kterou clicktrack umí, je zobrazení informací u odkazů, jak moc se na který odkaz na stránce kliká. Jmenuje se to zde Navigation Report. Podobnou vlastnost nabízí Google Analytics pod názvem "Overlay", v ClickTracks Appetizer mi ovšem přijde přehlednější a rychlejší. Jako hlavní výhodu vidím možnost uživatele si "oštítkovat" například podle toho, zda navštívil konkrétní stránku (např. objednávku) nebo ze kterého vyhledávače přišel. Potom je graficky rychle vidět například to, kudy chodí lidé, kteří skutečně něco objednávají.

náhled programu Appetizer
náhled rozhraní, png, 92 kB

Zkoušel jsem si analyzovat weby o Tunisku a o Krétě. Žádné velké překvapení o svých stránkách jsem se nedozvěděl. Prvně jsem si ovšem mohl pěkně prohlédnout, jak fungují partnerské odkazy, které na stránkách mám (odkazuju přes redirecty na partnerské programy, což padá do logu). Například Google Analytics mi tohle rozumně neumožňuje, protože nepracuje s logy.

Celý prográmek ClickTracks Appetizer je koncipován jako lákadlo na placenou verzi programu. Ta mi v českých podmínkách přijde jako značně drahá (je v desítkách tisíc), a má smysl pouze pro větší weby, kterým se nějakým způsobem může vrátit, tedy například pro velké webové obchody. Appetizer prý čas od času na chvíli umožní provoz nějaké pokročilé funkce. O pokročilých funkcích ostrých verzí se lze dočíst na clicktracks.cz.

V porovnání s Google Analytics je výhoda v tom, že Appetizer může vyzkoušet každý (na Google Analytics se čeká). Další výhodou Appetizeru je rychlost a běh na lokálním počítači (GA je pomalejší webová aplikace). Vhod může přijít také zcela jiné pojetí analýzy.

O ClickTracks Appetizeru píše i Martin Michálek. O konkurenčním programu Google Analytics už jsem zde psal dvakrát, ba ne, třikrát.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský známý jako Yuhů. Kontakt. Weblog patří pod Jak psát web.